Journal of the Korean GEO-environmental Society (한국지반환경공학회 논문집)
- Volume 8 Issue 1
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- Pages.49-55
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- 2007
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- 1598-0820(pISSN)
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- 2714-1233(eISSN)
Engineering Properties of Tire Treads for Soil Reinforcement
지반보강재로서 타이어 트레드의 공학적 특성
- Received : 2006.12.14
- Accepted : 2007.01.15
- Published : 2007.02.01
Abstract
In order to utilize treads of waste tire as reinforcement material it is necessary to know the interface friction angle between tread surfaces and soil and tensile strength of connection joint of tire treads. In this research large direct shear tests were performed to get the interface friction angle between the inner and outer surfaces of treads and soil for different degree of compaction. From the large direct shear tests, the ratio of interface friction angle to the shear friction angle of sand,
폐타이어의 트레드를 지반보강재로서 활용하기 위해서는 타이어 외면 및 내면과 흙간의 내부마찰각 그리고 폐타이어 연결부의 강도특성을 알아야 한다. 본 연구에서는 폐타이어 트레드와 모래 및 풍화토간의 접촉면마찰각을 알기 위해 흙의 다짐정도를 달리하여 대형직접전단시험을 수행하였다. 직접전단시험 결과 모래-타이어 외면간의 마찰각비(
Keywords