The Influence of Overseas Training of GyeongGi-do of Specialized High School Teachers on the Perceptional Change of Vocational Education

경기도 전문계고등학교 교사들의 국외체험 연수과정이 직업교육 인식 변화에 미치는 영향

  • 오승균 (한국교원대 공업교육전공) ;
  • 김진수 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Received : 2007.04.30
  • Accepted : 2007.06.12
  • Published : 2007.03.31

Abstract

The purpose of this research was to investigate the degree of perceptional change of career education through overseas training of specialized high school teachers who take the leading role in applying Korean vocational education to reality. To accomplish this purpose, the following method were employed: 25 specialized department teachers of Keyngido educational institute who visited career education institute in USA and Canada were selected, and pretest and posttest were taken. Collected data were analyzed by Windows Korean version SPSS 14.0. M, SD, t-test and significant level p<.05 were employed for statistical analysis. The result of this research was as follows: There was significant difference in the degree of perceptional change of vocational education by overseas training of specialized high school teachers. But There was no significant differences in the management of vocational education curriculum(${\alpha}=.327$), reinforcement of preparatory training for technique contest(${\alpha}=.327$) in the statistical significant level(p<.05). The perception level of the trainees varied respectively in these domains. And means of posttest were relatively low in the comparison with those of pretest in the domains of visit of educational institute, educational facilities, scholarship and financial support, and reinforcement of preparatory training for technique contest. It is attributed to the Korea's uniqueness of culture, emotion, school system, educational facilities and financial support different from U.S.A. and Canada. The vocational education program of vocational education training institute in U.S.A. and Canada is mainly composed of industrial department, so there was no statistical significant difference(p<.05) in some questions taken by subjects of agricultural and commercial department. In conclusion, The overseas training program is very helpful for the perceptional change of vocational education and it is desirable to be expanded continuously.

이 연구는 최근 우리나라 직업교육의 정책을 현장에 안착시키는데 주역이 되는 전문교과 교사들이 국외체험 연수과정을 통하여 직업교육에 대한 인식 변화 정도를 파악하는 데 그 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 미국과 캐나다의 직업교육 훈련기관을 방문한 경기도교육청 전문계고등학교 교사 25명을 대상으로 20문항의 질문지를 활용하여 사전-사후 검사를 하였다. 수집된 자료는 Windows용 한글판 SPSS ver. 11.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 이 연구의 통계처리를 위하여 평균, 표준편차, t 검증, 유의 수준은 p<.05로 하였다. 연구결과는 국외체험 연수과정을 통하여 직업교육에 대한 인식 변화를 파악하였으며, 사전-사후 검사 결과 대체적으로 사후 검사 결과의 평균값이 높게 나타났다. 그러나 통계적 유의수준(p<.05)에서 직업교육 과정 운영( .327), 기능대회준비 훈련 강화( .327) 영역에서는 유의미한 차이가 없었다. 이 영역에 대해서는 연수자들의 인식이 각각 다른 반응을 보였다. 그리고 직업교육훈련기관 방문, 교육시설 및 기자재, 장학금 외 재정지원, 기능대회준비 훈련 강화 등에 대해서는 사전-사후 검사를 비교 한 결과 사후 평균값이 비교적 낮게 나타났으며, 이는 우리나라의 문화, 정서, 학교 체제, 교육시설 및 재정지원에 대한 차이점으로 나타났다. 미국과 캐나다의 직업교육훈련기관의 직업교육프로그램이 주로 공업계열 분야의 프로그램으로 구성되어 있고, 농업계열과 상업계열에서 일부 질문 문항은 통계적 유의수준(p<.05)에서 유의미한 차이가 없는 것으로 나타난 경우도 있다. 결론적으로 국외체험 연수 프로그램이 전문계고등학교 교사들에게 직업교육에 관한 인식 변화를 주는데 많은 도움이 되는 프로그램으로 지속적인 확대가 필요하다.

Keywords

References

  1. 경기도교육청 (2007). 경기도교육청 전문계고교 전문교과 교원 국외체험 연수 계획
  2. 경기도교육청 (2006). 2006년 실업계고교 전문교과교원 국외체험 연수보고서
  3. 교육인적자원부 (2005). 직업교육체제 혁신방안 세부 시행 계획
  4. 교육인적자원부 (2007). 초.중등 교육과정, 교육인적자원부 고시 제2007 - 79호. 2007.2.28
  5. 김진수 (2005). 공업교육연구법과 SPSS. 서울: 웅보출판사
  6. 노동부 (2005.12). 고졸 이하 청년층 실업대책 T/F 운영 계획(안)
  7. 윤영선 (2000). 상관분석. 서울: 과학교육사
  8. 오승균, 김진수 (2007). 특성화고등학교교육과정모형개발. 대한공업교육학회지. 31(2). 83-109
  9. 이상봉 (2005). 직업교육 특론. 미간행 교육자료. 한국교원대학교 대학원 강의자료
  10. 장석민 (2003). 직업교육의 근본 문제점과 개혁방향. 정책건의 자료. 한국직업교육학회. 2003.3
  11. 정인수, 남재량, 이승우 (2006). 고졸 이하 청년층 실업 실태파악 및 정책과제. 1-4
  12. Best, J. W., & Kahn, J. V. (2003). Research in education (9th ed.). Pearson Education Inc.
  13. East LA Occupational Center. (2006). East LA Occupational Center의 안내 자료
  14. East LA Skill Center. (2006). East LA Skill Center의 안내 자료
  15. Lynbrook High School. (2006). Lynbrook High School의 안내 자료(www.lhs.fuhsd.org)
  16. Scott, J. L. (2001). Overview of Career and Technical Education. American Technical Publishers, Inc. Vancouver Technical Secondary School. (2006). Vancouver Technical Secondary School의안내자료