A Study on Analysis and Suggestions of Library Technical Services Outsourcing

정리업무 아웃소싱의 문제점 분석과 개선방안

  • Published : 2007.12.30

Abstract

This study aims to investigate and analyse the present of state and matters of technical services outsourcing in academic libraries. For the purpose summarized methods for outsourcing from reports and papers, suggested principal outline of outsourcing and developed quality control program of catalog. This study also surveyed several academic libraries in outsourcing and analyzed features and related issues of the operation of outsourcing. The results of this study can be refereed to the plan and implementation of technical services outsourcing in the future.

이 연구는 국내 대학도서관에서 정리업무 아웃소싱을 시행하고 있는 기관을 조사하여 현황을 분석하고 성공적인 아웃소싱을 시행하기 위한 방안에 대해 논의하였다. 선행연구에서 제시하는 아웃소싱 방법론에 대한 연구 분석을 기초로 하여 실제 아웃소싱을 시행하고 있는 기관에서 발견되는 아웃소싱의 문제점을 분석하였다. 제언을 포함한 결론에서는 아웃소싱을 시행하는 과정에서 인식해야 할 과제를 제안하였다. 아웃소싱의 모든 과정을 도서관에서 제어해야 하며 품질관리를 위한 정규직원이 배치되어야 한다는 점과 목록데이터의 품질유지를 위해 노력해야 한다는 점 등을 제안하였다. 이 연구는 정리업무 아웃소싱을 계획 혹은 시행하고 있는 대학도서관에서 실질적인 참고자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김영귀. '정리업무와 대학도서관의 아웃소싱에 관한 연구: 부산, 경남지역을 중심으로.' 한국도서관.정보학회지, 제32권, 제4호(2001.12), pp.361-394
  2. 김포옥, 노옥림. '목록 업무의 아웃소싱에 대한 인식도 연구' 정보관리학회지, 제21권, 제1호(2004. 3), pp.145-172
  3. 노문자. '국립중앙도서관 정리업무의 아웃소싱에 관한 고찰.' 한국비블리아학회지, 제16권, 제1호(2005. 6), pp.203-231
  4. 노지현. '편목업무 아웃소싱의 이론적 근거에 대한 의문' 한국도서관.정보학회지, 제37권, 제2호(2006.6), pp.231-253
  5. 윤정옥. 도서관 자료조직 업무 외주에 따른 문제점과 개선 방향. 서울: 한국교육학술정보원, 2004
  6. 이수상 등. 국가자료종합목록 발전 및 운영모델 개발에 관한 연구. 서울: 국립중앙도서관, 2005
  7. Benaud, Claire-Lise & Bordeianu, Sever. Outsourcing library operations in academic libraries: an overview of issues and outcomes. Englewood, CO: Libraries Unlimited, 1998
  8. Duchin, Douglas. 'Outsourcing: Newman library, Baruch College/CUNY.' The Bottom Line: Managing Library Finances, Vol.11, No.3(1998), pp.111-115 https://doi.org/10.1108/08880459810228629
  9. Dunkle, Clare B. 'Outsourcing the catalog department: a meditation inspired by the business and library literature.' Journal of Academic Librarianship, Vol.22(1996), pp.33-43 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(96)90032-4
  10. Hill, Janet Swan. 'Boo! Outsourcing from the cataloging perspective.' The Bottom Line: Managing Library Finances, Vol.11, No.3(1998), pp.116-121 https://doi.org/10.1108/08880459810228638
  11. Libby, Katherine A. & Caudle, Dana M. 'A survey on the outsourcing of cataloging in academic libraries.' College & Research Libraries, Vol.58, No.6(1997), pp.550-560
  12. Sweetland, James H. 'Outsourcing library technical services: what we think we know, and don't know.' The Bottom Line: Managing Library Finances, Vol.14, No.3(2001), pp.164-176 https://doi.org/10.1108/EUM0000000005744
  13. Wilson, Karen A. & Colver, Marylou. Outsourcing Library Technical Services Operations. Chicago, III: American Library Association, 1997