DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Transfiguration of Management Forms in Public Libraries

공공도서관 경영형태 변용성 연구

  • 윤희윤 (대구대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

This paper is succeeding research of change of management paradigms and techniques in library From 1980's major industrialized nations adopted new public management theory with ideological source and strategic technique of administrative reform and management renovation. The researcher analyzed the reasons which applies NPM, the state where its concrete technique is applied in public library management reform, and transfiguration process of management forms(outsourcing, contracting out and designated manager system, private finance initiative. etc.)

이 연구는 도서관 경영패러다임 및 기법 변화의 후속연구이다. 1980년대부터 주요 선진국은 사회변동에 따른 경영 및 행정패러다임의 변화에 주목하여 신공공경영이론을 행정개혁과 경영혁신의 사상적 원천 및 전략적 수법으로 채택하였는데. 그 이유는 무엇이며 구체적인 실천수단이 도서관의 경영개혁과 관리운영에 어떻게 적용되어 경영형태를 변용시키는 지에 대하여 분석하였다. 특히 공공도서관을 중심으로 아웃소싱, 위탁경영 및 지정관리자제도, 민간자금 활용사업을 집중적으로 논급하고 제언하였다.

Keywords

References

  1. 図書館問題研究会. 2007. 公立図書館への指定管理者制度の導入に反対するアピール. [online] [cited 2007. 8. 10]
  2. 小路 泰広, 中野 雅規, 島遵. 2005. '社会資本整備へのPFI手法の適用に関する基礎的研究'. 東京: 国土交通省 国土技術政策総合研究所
  3. 須賀 千絵,. 2001. 英国における公共図書館経営改革策: 'モデル基準'と '全国基準' の比較を中心に. Library and Information Science, 45: 1-29
  4. 野田 勝康. 2001. NPM理論とPFIモデルによる社会資本整備. '政策科学', 9(1): 95-109
  5. 永田 治樹 外. 2004. '利用者, 住民の選好意識と公共図書館サービスの評価'. 茨城: 筑波大学知的コミュニティ基盤研究センター
  6. 熊谷 弘志. 2004. 図書館へのPFI手法と指定管理者制度の導入. '現代の図書館', 42(3): 172-187
  7. 윤희윤. 1998. 공공도서관 위탁구상의 쟁점분석과 대응방안. '도서관', 53(3): 3-46
  8. 윤희윤. 2006. 대학도서관 아웃소싱의 적용현황과 전략적 접근. '2006 대학 e-Campus 대회'. 서울: KERIS
  9. 윤희윤. 2007. 도서관 경영패러다임과 기법의 변화. '한국도서관, 정보학회지', 38(3): 5-23
  10. 윤희윤. 2000. 도서관의 아웃소싱에 대한 비판적 연구. '한국도서관, 정보학회지', 31(3): 1-21
  11. 윤희윤. 2004. 지방분권과 공공도서관의 향방. '한국문헌정보학회지', 38(4): 25-48
  12. 日本図書館協会 図書館政策企画委員会. 2007. 図書館における指定管理者制度に関する検討結果について. [online] [cited 2007. 8. 8]
  13. 日本図書館協会. 2005. 公立図書館の指定管理者制度について. [online] [cited 2007. 8. 18]
  14. 財務省財務總合政策研究所. 2001. '民間の経営理念や手法を導入した予算,財政のマネジメントの改革'. 東京: 同研究所
  15. Hood, Christopher. 1991. 'A Public Management for All Seasons?' Public Administration, 69(1): 3−19
  16. Levitt, Theodore. 1973. The Third Sector: New Tactics for a Responsive Society. New York: Amacon Press
  17. Liddle, David. 1999. 'Best Value: The Impact on Libraries: Practical Steps in Demonstrating Best Value.' Library Management, 20(4): 206-214 https://doi.org/10.1108/01435129910268982
  18. Naschold, Frieder. 1996. New Frontiers in Public Sector Management: Trends and Issues in State and Local Government in Europe. Berlin: Walter de Gruyter
  19. NTTデータ経営研究所. 2004. '公立図書館PFI事業化の可能性に関する調査研究'. 東京: 同硏究所
  20. OECD. 1995. Governance in Transition: Public Management Reforms in OECD Countries. Paris: PUMA/OECD
  21. Sweetland, James H. 2001. 'Outsourcing Library Technical Services: What We Think We Know, and Don't Know.' The Bottom Line, 14(3): 164-175 https://doi.org/10.1108/EUM0000000005744
  22. Ward, Robert C. 2007. 'The Outsourcing of Public Library Management: an Analysis of the Application of New Public Management Theories from the Principal-Agent Perspective.' Administration & Society, 38(6): 627-648 https://doi.org/10.1177/0095399706293982