Abstract
Although blast furnace slag has been widely used in concrete as a cementitious admixture or aggregate for many years, the slowly cooled steel slag is not used in concrete but mainly in road. Its use in concrete operates problem such as the lack of volume stability due to high free CaO content, which can be potentially hazardous in concrete. However, the rapidly cooled steel slag by atomization has a low free CaO content, a high density, and a spherical shape, so it is expected to use in concrete so much. This paper is to understand the probability that the rapid cooled steel slag can replace the silica sand used as aggregate in the epoxy mortar. We did the experimental study on the properties of the epoxy mortar having various replacement proportion of rapidly cooled steel slag. This study shown that increasing content of the rapidly cooled steel slag in epoxy mortar lead to increase largely the passing time of nozzle by O-lot, compressive strength and flexural strength. However except the flow is almost same level. So we understand that the rapidly cooled steel slag has positive effect on increasing of properties in epoxy mortar.
제강슬래그는 제강 공정에서 발생되는 부산물로서, 제강슬래그 내에 포함된 free-CaO와 물과의 반응으로 체적 팽창을 일으킬 위험성이 있어 콘크리트용 골재로 사용되지 못하고 에이징 한 후 도로용 노반재 등으로 주로 사용되고 있다. 한편, 수중 콘크리트 구조물의 보수에는 주로 에폭시 모르타르가 이용되는데, 이때 사용하는 에폭시 모르타르는 에폭시, 분체계 및 충전재로 나누어지고, 충전재는 규사 1호사를 사용하고 있다. 이러한 규사 1호사는 고품질의 천연골재로 고가이며, 수급이 점점 어려워지고 있어 에폭시 모르타르의 원가 상승의 원인이 되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위한 방법으로 free-CaO의 함유량이 적은 급냉 제강슬래그를 수중 콘크리트 구조물의 보수용에 이용되는 수중 경화형 에폭시 모르타르에 적용하기 위한 연구를 수행하였다. 급냉 제강슬래그를 기존에 사용되던 규사에 대하여 중량비로 25, 50, 75, 100% 대체한 결과 급냉 제강슬래그를 사용량의 증가에 따라 플로우치의 약간의 증진, O-lot 시험에 의한 노즐 통과 시간의 대폭적인 개선, 상대점도의 증가, 압축강도 및 휨강도의 증진 등의 영향이 있는 것으로 나타났다.