모바일 인터넷 서비스 사용자의 특성과 콘텐츠 선호 유형에 관한 연구 : 한국과 중국의 휴대폰 사용자를 중심으로

A Study on the Preferred Content Types using Mobile Internet Service in Korea and China

  • 우지에 (강남대학교 대학원) ;
  • 김유정 (호서대학교 디지털비즈니스학부) ;
  • 윤종수 (강남대학교 경영학부)
  • 발행 : 2007.11.30

초록

본 연구에서는 모바일 인터넷 서비스를 중심으로 사용자들의 인구통계적 특성에 따라 선호하는 콘텐츠 유형이 달라지는가를 규명하고자 하였다. 또한, 이러한 모바일 인터넷 서비스 사용자의 특성과 선호하는 콘텐츠 유형간의 관련성이 국가에 따라 차이가 존재하는가를 파악하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 대가설 2개와 세부가설 8개의 연구가설을 설정하였으며 한국과 중국의 휴대폰 사용자들을 대상으로 설문지를 의뢰하여 최종적으로 505부의 표본을 대상으로 통계분석을 실시하였다. 분석 결과, 본 연구에서 설정한 모바일 인터넷 서비스사용자의 특성에 따라 선호하는 콘텐츠 유형은 달라질 것이다라는 연구가설과 모바일 인터넷 서비스 사용자의 특성과 선호하는 콘텐츠 유형간의 관련성은 국가에 따라 달라질 것이다라는 연구가설이 부분적으로 채택되고 있음을 확인할 수 있었다.

The global mobile Internet service market is growing very rapidly, shooing drastic increases in its sales volume. Despite this growth of the market, it has not yet reached its full-grown stage, and this calls for a study on the service preference based on the characteristics of the users. As most of the existing studies in this area have centered on its technical features, they fall short of providing to the related companies any useful data to which they can practically refer in developing the future mobile services that suit for various user needs, and making plans to increase the sales volume. Based on these circumstances, this study is to investigate how the mobile contents preference is differed in accordance with the user characteristics of the Korean and Chinese mobile Internet service users. This study is also to analyze how the relationship between the user characteristics and the preferred mobile contents types is moderated by nations, Korea and Chinese. To accomplish these research purposes, this study developed a set of research model and hypotheses based on a comprehensive review of the related studies. To prove the research hypotheses, this study conducted a survey among the Korean and Chinese nubile Internet service users and performed a variety of analyses of the data collected including the questionnaires, using the SAS version 9.

키워드