Analyzing Media Effect in 2006 Worldcup Match With Four Major Media Vehicle

2006년 월드컵 경기에 대한 미디어 효과 연구: 4대 매체의 차별적 효과를 중심으로

  • Moon, Seung-Jun (Dept. of Communication and Information, Inha University) ;
  • Sung, Ji-Yeon (Dept. of Communication and Information, Inha University)
  • 문성준 (인하대학교 언론정보학과) ;
  • 성지연 (인하대학교 언론정보학과)
  • Published : 2007.11.14

Abstract

This paper studies how 2006 German World cup game gave World cup-aftermath to Korean people living in Korea. In order to study, the time exposure to soccer matches like Korea vs. Togo, Korea vs. Swiss, and Korea vs. France respectively was analyzed. Additionally, in order to evaluate media effect, respondents' demographics, and preference toward sports were controlled using a hierarchial regression method. Based on the results, exposure to radio was statistically significant to Koreans' indirect aftermath.

본 논문은 국내의 수용자들이 2006년 독일 월드컵 당시 한국의 매스미디어를 통해 관람한 월드컵 경기가 그들의 월드컵 후유증에 어떠한 영향을 미쳤는가를 분석하기 위한 것이다. 이를 위해, 2006년 한국과 16강 예선전을 펼쳤던 3개 국가와의 경기와 관련한 보도에 대한 응답자들의 미디어별 노출을 측정했으며, 직 간접적 차원의 월드컵 후유증에 대해 조사했다. 또한 순수한 미디어의 영향력을 검증하고자 응답자의 인구학적 특성과 스포츠 및 월드컵에 대한 호감도와 같은 가외 변인을 상정하여 측정했다. 계층 회귀 방법을 사용하여 일부 효과가 검증되었는데, 4대 매체 중 라디오가 간접적 후유증에 영향을 미친 것으로 분석되었다.

Keywords