The Effects of Media Framing and Image Restoration Strategies on the Public's Crisis Perceptions

언론 프레이밍과 이미지 회복 전략이 공중의 위기 인식에 미치는 영향

  • Park, Eun-Hae (Dept. of Mass Communication, The Graduate School of Ewha Womans University) ;
  • Kim, Yung-Wook (School of Communication, Ewha Womans University)
  • 박은혜 (이화여자대학교 대학원 언론홍보영상학부) ;
  • 김영욱 (이화여자대학교 언론홍보영상학부)
  • Published : 2007.05.14

Abstract

The purpose of this research is to figure out the effects of media framing and image restoration strategies on the public's crisis perceptions. The literature review revealed that the public perceives crises through the media lens and image restoration strategies heralded by the organization interact with media frames in the process of the public's perceiving the crisis. The news content analysis and the experiment were conducted to accomplish the research purpose. Also food-related crises were selected for a research case because they have a great impact on the society. The content analysis showed that image restoration strategies designed by the crisis organization tend to be conveyed through anecdote-type news frames. Most image restoration strategies were close to defensive communications and not differentiated by the crisis type. The experiment outcomes demonstrated that the organization's image restoration strategies were not consistent with what the public preferred in the crisis situation. Such public perceptions also were changed according to media frames. Media frames and image restoration strategies have an interaction effect on the public's crisis perception.

이 연구의 목적은 위기 상황에서 조직이 내세우는 이미지 회복 전략이 대부분 언론을 통해 전달된다는 점에 착안하여, 언론보도 프레임이 공중의 이미지 회복 전략에 대한 판단에 영향을 주는가를 살펴보는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 신문을 중심으로 한 내용분석과 일반인을 대상으로 한 실험연구를 진행했다. 특히, 이 연구에서는 구체적인 위기 상황을 중심으로 조직의 이미지 회복 전략과 언론보도 프레임의 영향력을 알아보고자 하였으며, 위기 사건 중에서도 산업 전반 및 공중의 삶에 큰 영향을 주는 대표적인 사회 '위기'인 식품관련 사건을 선정하였다. 신문 내용분석 결과, 조직의 이미지 회복 전략은 대부분 일화중심 기사를 통해 공중에게 전달되는 경향을 보이고 있었다. 또한, 조직들이 구사하는 대부분의 이미지 회복 전략은 방어적인 것으로 이는 위기의 유형에 따른 이미지 회복 전략의 차별성을 보여주지 못하는 결과이다. 실험 결과, 조직들의 이미지 회복 전략은 공중이 선호하는 전략과 큰 차이를 보였으며 이러한 공중들의 인식은 프레임 유형에 따라 변화하는 양상을 보였다.

Keywords