신문판매시장 경품의 경제에 관한 고찰: 경품의 지속 원리와 딜레마

A Study on the Economies of Promotion Gifts in the Newspaper Industry

  • 이은주 (서강대학교 언론문화연구소)
  • Lee, Eun-Ju (Institute of Media and Culture, Sogang University)
  • 발행 : 2007.02.14

초록

이 연구는 인쇄신문시장의 성장 지체 속에서 상위 지배기업들의 대표적인 발행부수 확보 경쟁인 무가지와 경품의 지속 원리가 무엇인지 분석하고 있다. 과열 경품 경쟁은 불공정거래라는 비판과 신문판매고시 위반으로 과징금 부과 등의 규제가 따르고 있다. 개별 기업에게도 고비용 경쟁의 부담이 지속되는 가운데 결과에서 얻는 이익이 크지 않다. 그럼에도 불구하고, 과열 경품 경쟁은 상대방과 합의할 수 없는 경쟁의 상황에서 선택할 수밖에 없는 우월 전략이자 합리적 선택에 해당한다. 지배기업이 경품 지속의 주도성을 확보하고 있으나 경품 경쟁은 다자간의 동의 속에서 유지된다. 경품 경제의 메커니즘 내에는 경품의 채택이 지국과 독자, 포괄적으로 광고주 역시 경제적 원리에 따라 유인이 높은 선택 대안이고, 동의하게 되는 이유가 있다. 이러한 경품 지속의 원리와 구조에 대한 분석을 통해 규범적 비판에 대한 논리적 근거로서 경제적 원리와 합리성을 보완해 보고자 하였다. 과열 경품 경쟁의 해법을 위해 이와 관련된 행위자들의 과제가 무엇인지 살펴보기 위한 사전 작업에 해당할 것이다.

This study examines the economies of promotion gifts in the newspaper industry. Because of the oligopolistic structure, the newspaper industry shows highly concentrated market. Under the certain circumstance, the dominant firms are struggling to become the market leader by providing unlawful promotion gifts and unbearable price discount which yields the prisoner's dilemma. Ultimately, in spite of the criticism about their unlawful behaviors, the dominant firms choose the fierce competition with high costs. On the other hand, the remaining fringe firms do not have many strategic choices due to the limited financial capacity. They cannot provide free gifts or any other incentives to the subscribers. Even worse, because advertisers and subscribers also prefer promotional gifts as a rational choice, the distorted mechanism has been sustained in the newspaper industry. Thus, governmental interventions hardly achieve the goal of controlling unfair trade. This study examines the structure, strategic behaviors of the players, and the unintended consequences leading to the dilemma on promotional sales in the newspaper industry.

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