Korean Journal of Childcare and Education (한국보육지원학회지)
- Volume 3 Issue 1
- /
- Pages.57-70
- /
- 2007
- /
- 1738-9496(pISSN)
- /
- 2508-4208(eISSN)
The Effect of the Integrative Pre-Parent Education Program on the College Students' Parenting Knowledge and Their Parenting Self-Efficacy
통합적 예비 부모교육 프로그램의 효과 검증 연구
Abstract
The purpose of this study was to examine the effect of the integrative pre-parent education program on the college students' parenting knowledge and theirs parenting self-efficacy. The program was consisted of recognizing the motivation for parenthood, the apprehension of the parenting knowledge and skill according to the children's development, communication skill and using the support system. The subject were 254 college students. one hundred seventeen students participated in the program and one hundred thirty eight did not. Before the inaugurating program, the pretest was done, and for 12-weeks period, the program was proceeded. After the intervention, all the subjects were tested. The data were analyzed in SPSS Win 9.0 program by t-test and Cronbach's
본 연구는 미래의 부모가 될 대학생을 대상으로 자녀 양육지식과 양육효능감과 같은 태도를 통합적으로 다루는 예비부모교육 프로그램을 실시하고 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 한다. 통합적 예비부모교육 프로그램은 부모됨의 동기, 자녀의 발달에 따른 양육지식과 기술, 의사소통 기술, 사회적 지원체계 이용하기 등으로 구성되었다. 대상은 254명의 대학생으로 117명은 실험집단에, 138명은 비교집단에 배치되었다. 프로그램 실시 전에 사전검사를 하였으며, 12주간의 프로그램 실시 후 사후검사가 이루어졌다. t검증, Cronbach's