Information Architecture Design Using Eye-tracking Method

Eye-Tracking Method를 이용한 메뉴구조 설계 및 평가

  • 박종순 (고려대학교 정보경영공학부) ;
  • 명노해 (고려대학교 정보경영공학부)
  • Published : 2007.05.30

Abstract

Because of the cognitive overload which is caused by the complicated information structure, Digital Convergence product interferes with the effective retrieval of the information from the menu. Two methods have been used to alleviate that cognitive overload by making an effective menu structure; physical menu structure method which is related with the width and depth of the menu, semantic menu structure method which is related with the menu title. In this research, we tried to demonstrate the effectiveness of the menu structure designing method by suggesting a new semantic methodology which uses the Fixation and Fixation duration which are accompanied by the visual search. Because the Fixation is automatically processed by the human cognitive model, we could easily recognize whether the information structure is correspond to the cognitive model or not. From this fact we established the hypothesis that the number of cognitively well established menu structures are fewer than that of the wrongly designed menu structures in terms of the Fixation number and Duration. To verify this hypothesis, we compared the Fixation number and Duration of the modified menu structures with those of the original menu structures by using the Eye-Tracking experiment. As a result, we could find the significant decrease of the Fixation number and Duration after modification. Therefore we could recognize that the modified menu structure was more effective than the original menu structure. In sum, the newly suggested menu structure designing methodology which uses the Fixation and Fixation Duration accompanied by the visual search was proved to be a very effective method.

디지털 컨버전스 제품은 복잡한 정보 구조로 인한 인지적 과부하로 메뉴로 부터 효과적인 정보 인출의 방해를 초래하고 있다. 이러한 인지적 과부하를 완화하기 위해서 현재까지 크게 두 가지 방법(메뉴의 폭과 깊이에 관련된 물리적 방법과 메뉴 타이틀에 관련된 어의적 방법)을 사용하여 효과적인 메뉴구조를 만들기 위하여 노력하여 왔다. 본 연구는 visual search에 수반되는 Fixation과 Fixation Duration을 사용한 또 다른 어의적 방법론을 제안하여 메뉴구조 설계 방법으로서의 효능을 입증하고자 한다. 특히, Fixation은 인간의 인지 모델에 따라 자동적으로 이루어지기 때문에 Fixation을 통해 정보 구조와 인지 모델간의 일치 여부를 파악할 수 있으므로 인지적으로 잘 설계된 메뉴 구조는 Fixation 수와 Duration이 잘못 설계된 메뉴구조보다 적다는 가설이 성립된다. 이러한 가설의 검정을 위하여 본 연구에서는 Eye-Tracking 장비를 사용하여 메뉴 수정 전 후의 Fixation 수와 Duration을 측정하여 비교하였다. 그 결과 수정 후의 Fixation 수와 Duration이 유의하게 감소됨으로서 수정 후의 메뉴구조가 수정 전보다 효과적인 메뉴구조임을 알 수 있다. 다시 말해서 본 연구에서 제안한 visual search에 수반되는 Fixation과 Fixation Duration을 사용한 메뉴구조 설계 방법론이 효과적인 방법이라는 것이 증명되었다.

Keywords