참고문헌
- 김병호. 2003. '창의적 학습능력 신장을 위한 독서교육 활성화 방안 연구'. 석사학위논문, 충북대학교 교육대학원, 국어교육과
- 김승환. 1999. '공공도서관의 독서프로그램 개발에 관한 연구'. 박사학위논문, 상명대학교 대학원, 문헌정보학과
- 김원자. 2004. '인지전략 자기주도학습과 메타인지전략 자기주도 학습 프로그램이 초등학생의 자기주도 학습 능력 향상에 미치는 영향'. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원
- 박승기. 1969. 음독과 묵독이 읽기능력에 미치는 영향에 관한 비교 연구. '새국어교육', 13(1): 14-36
- 박영태, 현정숙. 1997. 아동의 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 관련 변인 분석. '동아대학교 동아교육논총', 23: 95-118
- 신현주. 2002. '창의적 독서 지도 방안: 고등학교 7차 국어 교과서에 실린 문학 작품을 중심으로'. 석사학위논문, 아주대학교 교육대학원, 국어교육 전공
- 최미숙. 2003. '초등학교 고학년 아동의 독서성향과 창의성향과의 관계 연구'. 석사학위논문, 목포대학교 교육대학원, 상담교육전공
- 최인수, 이종구. 2004. '창의력 검사: 창의력 계발을 위한 창의력검사의 이해와 활용'. 서울: 한국가이던스
- 하옥선. 2002. '수준별 독서 활동이 자기주도적 학습에 미치는 효과'. 석사학위논문, 부산대학교 교육대학원, 초등교육과
- 황경원. 2004. '독서력 향상을 위한 속독 교육'. 석사학위논문, 건국대학교 교육대학원, 국어교육과
- 황금숙. 2001. 공공도서관 독서교실 운영 프로그램 모형개발 연구. '한국문헌정보학회지', 35(2): 75-92
- Anderson, R. C., P. T. Wilson, and L. G. Fieldin. 1988. 'Growth in Reading and How Children Spend Their Time Outside of School.' Reading Research Quarterly, 23(3): 285-303
- Applegate, Anthony and Mary Applegate, 2004. 'The Peter Effect: Reading Habits and Attitudes of Preservice Teachers.' Reading Teacher, 57(6): 554-563
- Biemiller, Andrew and Donald Meichenbaum. 1992. 'The Nature and Nurture of the Self-Directed Learner.' Educational Leadership, 50(2): 75-80
- Cloud, D. L.(1992). Association of parentchild self-directed learning readiness: An exploratory study. Ph.D. diss., University of Oklahoma
- Gambrell, Linda B. 1996. 'Creating Classroom Cultures that Foster Reading Motivation.' Reading Teacher, 50(1): 14-25
- Heistad, David Joel. 1999. Three Cases of Teacher Knowledge in Elementary Literature-Based Reading Instruction. Ph.D. diss., University of Minnesota
- Jitendra, Asha K. 2004. 'Early Reading Instruction for Children with Reading Difficulties: Meeting the Needs of Diverse.' Journal of Learning Disabilities, 37(5): 421-439
- Juel, C. 1988. 'Learning to read and write: A longitudinal study of 54 children from first through fifth grades.' Journal of Educational Psychology, 80: 437-447
- Meyer, Linda A. and Wardrop James L. 1994. 'Effects of reading storybooks aloud to children.' Journal of Educational Research, 88(2): 69-85
- Ruddell, Robert. B. 1995. ‘Those influential literacy teachers: meaning negotiators and motivation builders.’ Reading Teacher, 48(6): 454-463
- Shin, Jongho. 1999. Reading-skill development and instructional practices facilitating reading growth for students with and without learning disabilities: A one-year longitudinal study. Ph.D. diss., University of Minnesota
- Stubblefield, C. H. 1992. Childhood Experiences and Adult Self-directed Learning. Ph.D. diss., University of Oklahoma
- Stainthorp, Rhona and Diana Hughes. 2004. ‘What Happens to Precocious Reader's Performance by the Age of Eleven.’ Journal of Research in reading, 27(4): 357-372
- Stanovich, Keith. 1986. ‘Matthew Effect in Reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy.’ Reading Research Quarterly, 21(4): 360-407
- Wilkinson, Andrew George. 1991. A Micro-Experimental Analysis of Silent Reading in Small Group Guided Reading Lessons. Ph.D. diss., University of Illinois at Urbana-Champaign
- Wright, G., R. Sherman, and Timothy B. Jones. 2004. ‘Are Silent Reading Behaviors of First Graders Really Silent?’ Reading Teacher, 57(6): 546-553
피인용 문헌
- A Research for Administration Strategies of English Reading Programs at Public Children's Libraries vol.45, pp.1, 2011, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.395
- Children's Daily Experience and School Adjustment by Children's Self-care vol.33, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.6.51
- A Study on Developing and Applying a Tool for Measuring Achievements of Reading Programs for Children vol.31, pp.1, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.007