Traditional Indian Textile Design found in 21 st Century Fashion

21세기 패션디자인에 나타난 인도 전통 직물 디자인

  • Choi Ho-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University) ;
  • Ha Ji-Soo (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

This paper deals with utilization of traditional Indian textile design found in 21st century fashion. It examines the decoration of the traditional Indian textile design which inspires and widely adopted in the modern fashion design, and the immanent meaning of the traditional pattern. This paper also analyzes the trend of its utilization in the modern fashion design. In order to examine variety of Indian textile design and its modernization, the Indian ethnic dresses found in 21st century western designer collections were compared with the Indian traditional textile design adopted by Indian fashion designers. The result of the study shows followings : Firstly, the typical traditional decoration in Indian textile design contains plangi, chintz, ikat, roghan and embroidery (mirror-work), and the traditional Indian patterns are roughly divided into natural pattern, plant pattern, animal pattern and geometric pattern. Secondly, comparison of 203 fashion items of world top 4 collections with 422 fashion items of Indian designer's collections shows that the paisley pattern obtains the majority in western design collections, while the geometric pattern in Indian designer collections. Thirdly, the comparison and analysis of the 21st century western fashion design shows that the traditional Indian textile design is mostly used in the seasonal trend color or is mixed & matched with other patterns. You can also find the feeling of the traditional Indian patterns in some western collections. In Indian designer collections, on the other hand, the traditional Indian patterns are widely used in the manner that they maintain the traditional feeling, while they are reconstructed in modern style.

Keywords

References

  1. Jack Lenor Larsen 지음, 김수석 옮김(1994). 세계의 염색예술. 미진사, pp. 27-28
  2. Kokyo Hatanaka Collection(1993). Textiles of India, Shin-Nihon Seihon. p. 201. Head covering, odhani, tie-dyed
  3. 홍나영.신혜성.최지희(2004). 아시아 전통복식. 교문사, pp. 134-135
  4. 김명자(1993). 인도 사라사 염색에 관한 연구. 홍익대학교 대학원, pp. 40-43
  5. Kokyo Hatanaka Collection(1993), p. 28
  6. Jack Lenor Larsen(1994). 세계의 염색예술. 미진사, pp. 129-131
  7. Jack Lenor Larsen(1994). 세계의 염색예술. 미진사, p. 216
  8. Chelna Desai(1987). Ikat Textiles of India. Chronicle Books, p. 43
  9. 이은임(2002). 인도복식의 정신문화 연구. 숙명여자대학교 대학원. p. 45
  10. 홍나영.선혜성.최지희(2004). 아시아 전통복식. 교문사, p. 138
  11. 이은임(2002). 인도복식의 정신문화 연구. 숙명여자대학교 대학원, p. 45
  12. 허균(1995). 전통문양. 대원사, p. 9
  13. 패션큰사전편찬위원회(1999). 패션큰사전. 교문사, p. 188
  14. 김덕겸(2001). 한국 길상문. 형설출판사, p. 6
  15. 이종민(2004). 기하학적 전통문양의 현대적 활용에 관한 연구. 홍익대학교 대학원, p. 5
  16. 이은임(2002). 인도복식의 정신문화 연구. 숙명여자대학교 대학원, pp. 58-59
  17. 안넬리제, 페터 카일하우어 공저, 전재성 옮김(1994). 흰두교의 그림언어. 동문선, p. 45
  18. 이은임(2002). 인도복식의 정신문화 연구. 숙명여자대학교 대학원, p. 63
  19. 이은임(2002). 인도복식의 정신문화 연구. 숙명여자대학교 대학원, p. 82
  20. 안넬리제(1994). 흰두교의 그림언어. 동문선, p. 303
  21. 안넬리제(1994). 흰두교의 그림언어. 동문선, p. 125
  22. 안넬리제(1994). 흰두교의 그림언어. 동문선, p. 303
  23. 김명자(1993). 인도 사라사 염색에 관한 연구. 홍익대학교 대학원, p. 58
  24. 이은임(2002). 인도복식의 정신문화 연구. 숙명여자대학교 대학원, p. 72