Concept and Theoretical Issues of Conservation of Cultural Heritage

문화유산(文化遺産) 보존(保存)의 개념(槪念)과 보존(保存) 이론(理論)

  • 강대일 (한국전통문화학교 보존과학과)
  • Published : 2006.09.20

Abstract

Koreans began to undertake the conservation of their art and architectural artifacts approximately fifty years ago after modern concept of conservation were introduced by japanese during the Japanese Colonial Period(1910-1945). But still the modern concept of conservation is not clear to many Korean conservators because they have been concerned about conservation techniques to recover the original from of the remains be destroyed. Also, Korean conservation practice has neglected the philosophical issues and ethics of conservation. So, in this article, I described various terms referring to 'conservation' which have been used in western countries, Japan, China, and Korea, and compared their similarities and differences to have more clear idea on the modern concept of conservation. In the next chapter, I summarized several theoretical issues which had been discussed among western conservators over the centuries. Specially, I described closely the modern issues and ethics which have been presented in the twentieth century. As many conservation projects in Korea have resulted unsatisfactorily or been suspended altogether, because lacking a coherent theoretical dialogue on conservation and discussing an ethical issues of conservation. Therefore, I believe that more vigorous dialogue on these issues in Korea may lead conservators to consider their tasks in a more productive light, and the Korean artifacts may preserve well.

우리나라에서 근대적인 개념의 문화유산 보존이 등장한 것을 일제 강점기(1910-945)이다. 당시 일본에 의해 도입된 문화 유산 보존의 근대적인 개념은 해방 후 손상된 문화 유산의 보수와 수리 등 실질적인 보존 처리에 치중하여 왔기 때문에 우리 실정에 알맞은 문화유산의 보존 개념과 이론이 정립되지 못한 것이 현실이다. 본고에서는 유럽, 일본, 중국 그리고 우리나라에서 사용하는 'conservation'에 관한 다양한 의미에 대해 알아보고, 더 나아가 근대적인 문화유산 보존의 개념을 명확하게 하기위해 각 국 간에 'conservation'이란 용어의 유사성과 차이점을 알아보고 현대 보존이론의 발달 과정과 그 내용에 대해 살펴보고자 한다. 이러한 논의를 통해 우리나라 보존 원칙 및 윤리규범이 한층 더 발전할 것이며, 우리나라의 문화유산의 보존의 방향 또한 확고해질 것이다.

Keywords