The Effects of Fatigue Induced Both by Sleep Deprivation and Time-On-Task on Driving Performance

수면박탈과 운전 지속시간에 의한 피로가 운전 수행에 미치는 효과

  • Jaesik Lee (Department of Psychology, Pusan National University)
  • Received : 2006.07.19
  • Published : 2006.08.31

Abstract

The purpose of the present driving simulation study was to investigate the effects of fatigue induced both by sleep deprivation and time-on-task on driver's driving performance. The results are as followings. First, although the drivers in almost every experimental conditions showed faster driving speed than that was required, the drivers in the sleep-deprivation and over 1-hour time-on-task condition drove slower than the target speed. Second, the drivers in the sleep-deprivation and over 1-hour time-on-task condition crossed the lane less frequently than those in the other conditions, they weaved more in the lane. Third, as the drivers became more fatigued both by sleep deprivation and continuous driving, they reported higher fatigue scores in the subjective fatigue ratings. The results suggested that although the drivers might adapt a compensative driving strategies when they were fatigued, their driving performances were indeed impaired, in general.

본 연구에서는 운전자의 피로에 가장 중요하게 영향을 미칠 것으로 여겨지는 수면 부족(수면 박탈)과 운전 과제의 지속 시간이 운전자의 운전 수행에 어떠한 영향을 주는지 운전 시뮬레이션을 이용하여 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 차량에 대한 종적 통제 측면에서 보면 대부분의 실험 조건들에서 운전자들은 요구된 운전 속도 보다 더 빠르게 운전하는 경향을 보인 반면, 수면이 박탈된 상태로 60분 이상 운전한 조건에서의 운전자들은 다른 조건에 비해 목표 운전 속도에 밑도는 운전 속도로 운전하였을 뿐만 아니라 운전 속도의 변산성도 가장 컸다. 둘째, 차량에 대한 횡적 통제 측정치들에서 보면, 수면 박탈이나 운전 지속 시간에 의해 피로 정도가 증가할 경우 차량의 횡적 통제에 대한 운전자들의 수행은 일반적으로 저조해지는 것으로 보이지만 수면 박탈 조건에서 1시간 이상 운전한 운전자들은 중앙선으로부터 떨어져 운전함으로써 다른 조건에 비해 차선 침범 빈도가 상대적으로 더 적었던 반면 차선 안에서의 좌우 흔들림은 더 컸다. 셋째, 피로 정도에 대한 운전자의 주관적 평정 결과, 운전자들의 주관적 피로도는 정상 수면 조건보다는 수면 박탈에서, 그리고 운전 지속시간이 증가함에 따라 가산적으로 증가하였다. 본 연구 결과는 피로한 운전자들이 운전 수행의 몇몇 측면에서 운전 피로를 보상하여 운전하고자 하는 경향을 보이지만, 전반적으로는 운전 피로에 의해 운전 수행의 질이 저하된다는 것을 시사한다.

Keywords

References

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