초록
본 연구에서는 체계적인 공학 설계 교육을 위한 입문 과정으로 개발된 '입문공학설계' 교과목의 내용과 운영 방식을 논의하였다. 이 교과목의 목적은 후속 설계 과목 학습에 필요한 기본 설계 소양을 갖추게 하고 공학에 대한 긍정적인 호기심을 자극하기 위한 것이다. 이를 위하여 본 수업은 학생들의 능동적인 참여로 이루어지는 수업을 기본 교수 방법으로 하여 창의적 사고 능력과 팀웍기술, 의사소통기술 배양을 위한 각종 설계 및 실습 과제를 개발하였다.
We developed the introductory course for the systematic education of the engineering design. The main purpose of this course is to have students equipped with the basic skills to study advanced design courses and to stimulate student's inquisitiveness. The course consisted of student-centered activities to cultivate the creative thinking, teamwork skills, communication skills. In this article we discussed about the unique features of instructional design, operating methods and effectiveness of the course.