DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of Fire-induced Damage to Structural Members in Tunnels

화재에 의한 터널구조물 시공재료의 손상 평가

  • 장수호 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 최순욱 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 권종욱 (나우이엔지(주)) ;
  • 배규진 (한국건설기술연구원 지반연구부)
  • Received : 2005.12.28
  • Accepted : 2006.02.27
  • Published : 2006.05.31

Abstract

In this study, a series of fire tests was carried out to evaluate fire-induced damage to structural members in tunnels. From the tests, the loss amount of concrete materials under the RWS scenario was slightly bigger than under the RABT fire scenario. Especially under the RWS fire scenario where the maximum temperature is over $1,200^{\circ}C$, the loss of concrete materials was mainly induced by melting. Generally, the loss of materials in reinforced concrete was slightly smaller than that in unreinforced concrete. Depending upon an applied fire scenario, fire-induced damage to shotcrete was quite different. From the realtime investigation of a specimen surface by a digital camcorder, it was proved that the material loss under the RABT fire scenario was mainly induced by spalling. However, it was also revealed that although fire-induced damage in the initial heating stage under the RWS was so close to that under the RABT, the material loss under the RWS at the later stage after 50 minutes elapsed since fire initiation was induced not by spalling but by melting.

본 연구에서는 화재시나리오에 따른 터널구조물의 시공재료별 단면손실과 폭렬현상을 파악하고자 터널구조물 시공재료별로 시험체를 제작한 후 모의 화재시험을 수행하였다. 시공재료별로 화재시험을 수행한 결과, 모든 시공재료에서 RABT 화재곡선보다 RWS 화재곡선에서 단면손실이 다소 크게 발생하였다. 특히, RWS 화재곡선에서 나타나는 $1,200^{\circ}C$ 이상의 고온으로 인한 융해는 시공재료의 단면손실에 주요한 영향요인으로 작용하였다. 철근 보강 구조물은 무근 구조물에 비해 단면손실이 적은 것으로 나타났다. 숏크리트의 경우 화재 시나리오에 따른 단면손실의 차이가 가장 크게 발생하였다. 가열시험 도중에 가열면을 실시간 관찰한 결과, RABT에서의 재료 손상은 폭렬과 탈락에 의해 발생한 반면 RWS에서는 초기에는 RABT와 유사하나 가열개시후 약 50분 이후의 재료 손상은 폭렬과 탈락이 아닌 융해에 의한 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 대구지하철공사(2003) 대구지하철 1호선 중앙로역 정밀안전진단보고서
  2. 대한터널협회(1999) 터널표준시방서
  3. 대한터널협회(1999) 터널설계기준
  4. 박해균, 이승복, 이명섭, 김재권(2003) 쉴드터널 콘크리트 세그먼트의 내화특성 연구. 2003년도 정기학술대회 논문집, 대한토목학회, pp. 4801-4804
  5. 부산교통공단(2003) 부산 지하철 3호선 2단계 2공구 토목공사보고서
  6. Beard, A. and Carvel, R. (2005) The Handbook of Tunnel Fire Safety. Tomas Telford, London, U.K
  7. Carvel, R. (2002) The history and future of fire tests. Tunnels & Tunnelling International, November 2002, pp. 34-35
  8. Dorgarten, R.W., Balthaus, H., Dahl, J., and Billig, B. (2004) Fireresistant Tunnel Construction: Results of Fire Behaviour Tests and Criteria of Application. Proc. of ITA-AITES 2004, Paper No. B06
  9. Haack, A. (1998) Fire Protection in Traffic Tunnels: General Aspects and Results of the EUREKA Project. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 13, No.4, pp. 377-381 https://doi.org/10.1016/S0886-7798(98)00080-7
  10. Khoury, GA. (2002) Passive protection against fire. Tunnels & Tunnelling International, November 2002, pp. 40-42
  11. Peng, Gai-Fei (2000) Evaluation of fire damage to high-performance concrete, PhD dissertation, Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong
  12. Yasuda, F., Ono, K., and Otsuka T. (2004) Fire Protection for TBM Shield Tunnel Lining. Proc. of ITA-AITES 2004, Paper No.B09