Sizes of Union Membership at Sector- and Industry-Levels and Their Shifts in Korea: A Micro Socioeconomic Analysis

국내의 부문 및 산업별 조합원의 규모와 그 변화 : 미시적인 사회·경제적 관점의 분석

  • 정주연 (고려대학교 정경대학 경제학과)
  • Published : 2006.08.31

Abstract

This paper illuminates the patterns of growth and declines in sizes of union membership in metal, chemical, financial, and auto transport sectors in three distinct periods during the last four decades from 1963 to 2003. This paper also calculates union densities in auto assembly, auto supply, and shipbuilding industries of the metal sector, cement, petroleum refining, and pharmaceutical industries of the chemical sector, private banking industry of the financial sector, and city bus industry of the auto transport sector. Such diversities in both sizes of union membership and union densities among sectors and industries turned out to be associated with attitudes and choices of employers and unions in interaction with sector- and industry-specific economic (growth stage and path), institutional (degrees of government intervention), and social (demographic features of employees and prevailing sizes of firms) environment. Such finding shows that theoretical reasonings on sizes of union membership and union densities across sectors and industries in advanced nations are also relevantly useful to analyze the Korean case.

본 논문은 1963년부터 2003년까지의 40년간의 국내의 금속, 화학, 금융, 자동차 운수부문(sector)의 조합원 수가 시기별로 어떤 증가나 감소 패턴을 보이는가를 규명한다. 또한 이 4개 부문에 속한 산업(industry)인 금속부문의 자동차 조립, 자동차 부품, 조선산업, 화학부문의 시멘트, 석유정제, 제약산업, 금융부문의 민간은행업, 그리고 자동차 운수부문의 시내버스업에서 노조 조직률을 추정하여 산업별로 상대적 노조규모의 차이를 보여준다. 이러한 노조규모의 절대적인 혹은 상대적인 규모의 시기별 변화나 산업별 차이가 각 부문이나 산업이 처한 경제적 환경(성장 단계나 경로)과 제도적 환경(정부개입의 유형이나 정도) 및 사회적 환경(근로자들의 학력, 성별, 연령 혹은 회사의 규모 등의 산업구조)에 영향을 받는 사용자들이나 노조의 태도나 선택에 의해 설명된다. 부문이나 산업수준의 다양성을 고려한 본 논문의 미시적인 사회 경제적 이론들은 선진국의 국제비교 노사관계의 최근 연구들에서 나타나는 미시적인 연구의 필요성의 증가와 맥을 같이한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 고려대학교