Abstract
The purpose of this study is to investigate experimentally the heat transfer characteristics of combustion gas or a mixture fuel of LFG and LNG as compared LFG, LNG A Pilot combustion system is constructed. Tube bundle type heat exchangers with vertical and horizontal baffles are used, and the experiment is carried out for different operating conditions, the heating value, the concentration of methane (44.5%, 54.5%). The results show that the Nusselt number of LNG is higher than that of LFG at the same Reynolds number, and in case LFG, the Nusselt number of the mixture of LFG and LNG is larger than that of LFG alone. Therefore, heat transfer is improved by using LFG that is added to LNG pertinently, if and instability of LFG supply will be relaxed.
본 연구에서는 LFG와 LNG의 혼합연료의 연소가스측 열전달 특성을 LFG, LNG 단독 연료와 비교함으로써 실험적으로 연구하였다. 실험을 위하여 파일럿 연소시스템을 제작하였으며, 연소시스템의 열교환부에는 수직 수평 배플을 가지는 다관형 열교환기를 설치하였다. 실험은 연료 주입 방식, 저위발열량, 메탄의 조성(44.5%, 54.5%)의 서로 다른 조건에서 수행되었다. 본 연구를 통하여 동일한 레이놀즈 수에서 LNG의 연소가스측누셀트 수는 LFG보다 큼을 알 수 있었으며, LFG의 경우에 LFG와 LNG 혼합 연료가 LFC 단독 연료보다 큼을 확인하였다. 따라서, LFG를 사용하는 경우 LFG 단독 연료를 사용하기보다는 LFG에 LNG를 적절히 첨가시켜 사용하는 것이 열전달이 향상되며, 발생 LFG의 공급 불안정성을 완화하는데 기여할 수 있다고 판단된다.