The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 9 Issue 1
- /
- Pages.61-70
- /
- 2006
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
Implementation and Application of the SCORM 2004 S&N and the Traffic-Signal-Lamp Metaphor for a Web-based Adaptive Learning Management
웹기반 적응형 학습관리를 위한 SCORM 2004 S&N과 교통신호메타포 구현 및 적용
- Received : 2005.04.22
- Accepted : 2005.12.10
- Published : 2006.01.31
Abstract
In the area of e-learning education, SCORM2004 that is suggested by ADL and is a defacto standard allows to design and apply various interrelations among learning objects which organize learning process through consolidating IMS Simple Sequencing into S&N. In this paper, we intend to realize a web_based adaptive learning management that enable to guide experientially the learning activity through the SCORM 2004 S&N and the Traffic-Signal-Lamp Metaphor. This adaptive system allows professor to design the learning courseware realizing various learning strategies to be able to reuse same learning contents and student to be leaded a adaptive learning through being supplied immediately the state and evaluation of learning.
e-Learning 교육에서 사실상 표준으로 인정받고 있는 ADL에서 제안한 SCORM 2004는 IMS Simple Sequencing을 S&N으로 통합함으로써 학습코스웨어의 학습과정을 구성하는 학습 객체간의 상호 관계를 다양하게 설계, 적용할 수 있게 하였다. 본 논문에서는 SCORM 2004 S&N과 교통신호메타포를 통하여 학습활동을 경험적으로 안내할 수 있는 웹기반 적응형 학습관리를 구현하고자 한다. 이 적응형 학습관리를 통해, 교수자는 동일한 학습콘텐츠를 재사용해서 다양한 학습전략을 구현한 학습코스웨어를 설계할 수 있고, 학습자는 학습상태와 평가를 실시간으로 제공받아 적응적 학습을 안내받을 수 있다.