The Design and Implementation of an English Situated Learning System based on RFID

RFID 기반 영어 상황 학습 시스템의 설계 및 구현

  • 양경미 (제주한림여자중학교) ;
  • 김철민 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성백 (제주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2006.09.19
  • Accepted : 2006.10.08
  • Published : 2006.11.30

Abstract

Recently, there has been much research to develope and apply RFID technology, which has a kcy role in the upcoming ubiquitous society, in many fields such as physical distribution, traffic control, medical service, and so on. However, there has been little research on a ubiquitous education or learning including 'u-Campuses' and 'u-Libraries'. Based on the characteristics of RFlD, this paper proposes a system for English learning required in globalization age. RFID tags and sensors utilize wireless communications to track the location and status information of the user to deliver English situated learning services. The current RFID-based system should use quite a different rniddleware, compared with a general-purpose middleware on server or desktop. The RFID system is used on a mobile PDA and consists of essential APIs such as reader and tag control, queue, and filter management.

유비쿼터스 사회(Ubiquitous Society)의 핵심기술인 RFID(Radio Frequency Identification)를 물류, 유통, 교통, 의료 등 다양한 분야에서 개발, 적용하는 연구가 활발하게 진행되고 있다. RFID를 이용하여 u-Campus, u-Library 등 유비쿼터스 교육환경을 마련해주는 연구들은 있으나 직접적으로 학습에 적용한 연구는 아직 미미한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 RFID 태그와 리더의 무선통신 기술을 이용하여 학습자의 위치와 상황을 인지하고 그에 부합하는 영어 상황학습 서비스를 제공하고자 한다. RFID 시스템을 이용하기 위해 본 연구에서 제안하는 RFID 미들웨어는 기존의 범용 RFID 미들웨어와 달리 PDA 기반에서 동작하는 모바일 RFID 미들웨어로 필수 API를 중심으로 최적화하여 개발하였다.

Keywords