The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 9 Issue 6
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- Pages.53-64
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- 2006
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- 1598-5016(pISSN)
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- 2733-9785(eISSN)
Method of Developing Contents for U-Learning
u-러닝에 적합한 콘텐츠 개발 방안
Abstract
In this paper, I described a guide of developing contents to present the direction of developing contents for u-learning. After surveying a character of Ubiquitous computing and u-learning, I described a guide of developing contents which is composed 17 items in 5 fields. This guide is checked by experts and staffs to test a validity and reliability. As a result, It is proven having the validity and reliability. I expect it to guide the direction of developing contents for u-learning. Also, It will contribute to make effective contents which will not affected by technical development and can use continuously because of foreseeing the technical development of future.
본 연구에서는 u-러닝을 위한 콘텐츠 개발의 방향을 제시하고자 u-러닝 콘텐츠 개발 지침을 마련하였다. 이를 위해 먼저 선행 연구에서 밝혀진 유비쿼터스 컴퓨팅의 특징과 u-러닝의 성격을 탐색하고 이를 토대로 5개 부문 17개 항목의 u-러닝 콘텐츠 개발 지침을 추출하였다. 그리고 추출된 개발 지침의 내용 타당성과 신뢰성을 검증하기 위하여 이 분야의 전문가 및 실무자에게 설문 조사를 실시하였다. 그 결과 본 연구에서 제시한 u-러닝 콘텐츠 개발 지침은 내용 타당성과 신뢰성을 모두 갖추고 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 제시한 개발 지침은 곧 확산될 u-러닝을 효과적으로 준비할 수 있는 콘텐츠 개발의 이정표가 되어 준 것으로 기대한다. 또한 미래의 기술 발달을 예견하고 이에 적합한 콘텐츠 개발의 방향을 미리 제시함으로써 기술 발달과 변화에도 지속적으로 활용될 수 있는 효과적인 콘텐츠 제작에 기여한 것이다.