Case Study of Cooperative Learning Simulating Turn-Key System in Design Class for Environmental Engineering

턴키 제도를 모사한 환경공학 설계과목의 협동학습 적용사례

  • Kim, Geon-Ha (Department of Civil and Environmental Engineering, Hannam University) ;
  • Oh, Ju-Won (Department of Civil and Environmental Engineering, Hannam University) ;
  • Lee, Hack-Soo (Department of Civil and Environmental Engineering, Hannam University)
  • 김건하 (한남대학교 공과대학 토목환경공학과) ;
  • 오주원 (한남대학교 공과대학 토목환경공학과) ;
  • 이학수 (한남대학교 공과대학 토목환경공학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

In this research, a case study for cooperative learning practiced in a design class for environmental engineering was presented. Designing a treatment facility for urban diffuse pollution was a main problem given to the participants. Turn-key system for civil works were simulated throughout class works. Twenty five students were grouped into four virtual companies and assigned own position from chairperson to workers. Each group competed throughout establishing design concept regarding order, expense calculation, process distribution, actual calculation. Best design with lowest bidding won the first place. For evaluating class effectiveness, one student from each group were monitored thorough semester. Participants were improved for their understanding about company establishment, turn-key system management, awareness about personal management, and presentation skills. Tension of the class was effectively elevated as well.

본 논문에서는 한남대학교 토목환경공학과 4학년 전공선택 과목인 상하수도공학에서 진행한 협동학습을 소개하였다. 도시 비점원 처리시설을 설계하는 문제중심 학습을 실시하면서 토목구조물의 설계-시공-감리를 통합하여 수주하는 턴키(turn-key) 제도를 모사하여 수업을 진행하였다. 수강생 25명을 4개 조로 나누었으며 각 조를 각각 하나의 회사로 가정하여 사장-임원-사원에 이르는 직급을 정하게 하였다. 발주공사에 대한 설계개념 정립에서부터 공사비용의 산정, 공정 계획, 설계, 응찰에 이르는 전 과정을 수업 중 설명하였으며 비점원오염물질 처리시설물 수주를 위하여 각 조간 경쟁하도록 하였다. 설계가 가장 우수하면서 입찰금액을 낮게 쓴 조가 공사를 수주하되 1인당 예상 이익으로 과목의 성적을 평가하였다. 강의 진행과 효과분석을 위하여 각 팀별로 1명씩을 초점그룹으로 선택하였으며 중점적으로 학기 중 면담을 실시하여 수업에 반영하였다. 학생들은 턴키 제도의 운용, 인사고과에 대한 인식이 향상되었으며 수업의 긴장감을 효과적으로 높일 수 있었으며, 복잡한 설계과제를 수행할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강소연. 조형의. 홍종일. 김의준. 박성은(2005) 공학교육에서의 PBL 수업의 효과 연구. 공학교육연구, 8(2), 24-34
  2. 김기현(2003). 합동학습의 적용사례 연구. 공학교육연구, 5(2), 36-41
  3. 김명랑. 윤우영. 김동환. 정진택(2004). 학습 성과 달성을 위한 평가도구 연구: Part1초점그룹. 공학교육연구, 7(4), 22-31
  4. 최유현(2005). 창의적 공학교육을 위한 문제중심학습(PBL) 모형과 절차의 탐색. 공학교육연구, 8(1), 99-112
  5. 황성호, 권오채 김용세(2005). 기계공학에서의 PBL 적용 교과과정 개발: 제품해체 설계추론. 공학교육연구, 8(1), 20-30