초록
본 연구에서는 창의적 문제 해결능력 향상에 필요한 기초 이론과 이를 응용하고 실습하기 위한 Chem-E-Car 교육 강의 모델을 개발하였다. 개발된 강의 모델은 "창의 설계 및 제어"라는 과목을 통하여 강의되었으며, 구체적 강의 내용은 학생들의 창의력을 향상시키기 위한 TRIZ 강의, Chem-E-Car 제작에 필요한 기초 지식인 공정제어 강의 그리고 실제 Chem-E-Car 제작 및 경연대회 등으로 구성되었다. 특히 Chem-E-Car제작을 위한 주요 장치인 연료 전지의 유로를 직접 설계 및 공정모사를 수행하였으며, 이를 바탕으로 Chem-E-Car 경연대회를 개최하여 학생들의 창의력 증진을 위한 의욕을 고취시켰다. 또한 Chem-E-Car대회의 수상자는 한국화학공학회에서 개최한 '전국 학생 창의설계 경진 대회'에 참가하여 수상하였으며, 이는 한국공학교육인증(ABEEK) 프로그램을 준비하거나 운영하고 있는 여러 대학의 창의설계 과목에 대한 이해를 증진 시켰다. 또한 무공해 연료전지 자동차 개발의 기본지식을 습득하고, 연료전지에 관한 저변 연구 인력 확보에 기여하였다.
The engineer's creativity is becoming more important as high value-added products are required. In this paper, a new curriculum model for creative engineering education has been developed. This study proposes the method of applying Chem-E-Car to the chemical engineering education for students to develop creativity. The Chem-E-Car is used as a given problem to students for developing safety study, teamwork, communication skill and creativity. The PBL(problem based Learning) is used in the class. The problem in this case is to make the Chem-E-Car, a shoebox sized car powered only by chemical reactions. Four types of Chem-E-Car such as turbine, rocket, voltaic cell and fuel cell are developed through out this program. The fuel cell powered Chem-E-Car is emphasized to students as new problems with constraints. This paper shows how the students solved the problems with creativity.