The Study of Semicomical Approaching Method in Advertising Expression Technique - Focus on Korea TV Advertisements -

광고표현기법에서의 기호학적 접근방식 연구 - 국내 TV 광고 중심으로 -

  • 김현조 (경기대학교 다중대체영상학부 애니메이션)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

A study of advertising semiotics is very important area based on the whole area of Film Industry and the study of semiotics has been continuously studied in the TV advertising field. If we only insist on the existing research area and expression techniques without considering new expression techniques resulted in consuming class and technological development, the scientific approach and analysis of advertising semiotics should be confronted by the limitation. so the purpose of this thesis is to analyze semicomical approaching method and analysis in TV advertising field through the meaning of advertisement and the technique of TV advertisements and show the necessity of study and production for the effective approach in both sides of commerce and art.

광고 기호학에 대한 연구는 영상 산업의 전반에 있어 매우 중요한 기초가 된다. 이러한 기호학적인 학문연구는 TV광고에 있어서 끊임없이 연구 되어왔던 학문이나 다양한 소비층과 기술발달로 인해 생겨나는 새로운 표현기법들에 대한 학문적 연구 없이 기존의 연구 및 표현방식에만 고집한다면 광고 기호학의 학문적 접근과 분석은 그 한계에 부딪히게 된다. 따라서 본 논문은 광고의 의미와 TV광고들의 기법 등을 통해 TV광고에서의 기호학적 접근 방법과 해석 등을 분석하여 상업과 예술의 두 가지 측면에서 효과적인 접근을 위한 학문적 연구와 제작의 필요성을 제시하는데 그 목적이 있다.

Keywords