A Study on the Pointed Technology Application of Police for Building the Learning Organization

학습조직 구축을 위한 경찰의 첨단기술 활용에 관한 연구

  • Published : 2006.06.01

Abstract

This research was performed with the purpose to examine the Marquardt's learning organization theory and analyzed empirically the survey on 841 police officers in Korea. Altogether 841 questionnaires were collected from 23 police stations and one training institution. The sample group were composed of ranks and file sworn officers selected among the total police stations in Korea proper. The size of police stations, and its location has been taken into consideration in sampling procedure. We fan find out from this research that technology application, as subsystems of learning organization, directly related to learning dynamics significant effects on police learning organization. For building the learning organization in Korean Police, police manager should improve on the pointed technology application. Police officers could be given more scope for their problem-solving talents. Such developments would fit in well with the best policing model.

이 연구는 한국의 경찰관 841명에게 설문조사를 실시하여 말콰드의 학습조직이론을 실증적으로 검증하였다. 23개의 경찰서와 경찰종합학교에서 설문을 수집하였고, 경찰서의 규모와 지역, 계급과 경과를 고려하여 표본을 선정하였다. 이 연구를 통해서 학습조직의 하위체계인 첨단기술의 활용이 학습조직이 실현되는 학습의 역동성에 직접적인 영향을 미친다고 검증되었다. 경찰 학습조직을 구축하기 위해서 경찰관리자가 첨단기술의 활용능력을 향상시켜 경찰조직을 학습조직으로 만들어야 한다. 학습조직이 되면 경찰관들은 문제해결을 위해 보다 넓은 분야에서 능력을 향상시킬 수 있고, 그런 발전이 있어야 경찰활동을 잘 수행할 수 있다.

Keywords