Curriculum Development for Hospice and Palliative Care Nurses

간호사를 위한 호스피스 완화의료 교육과정 개발

  • Choi, Eun-Sook (Social Work & Hospice, National Cancer Center) ;
  • Kim, Hyun-Sook (Department of Elderly Health & Welfare, Chungju National University) ;
  • Lee, So-Woo (College of Nursing, Seoul National University) ;
  • Yoo, Yang-Sook (College of Nursing, The Catholic University of Korea)
  • 최은숙 (국립암센터 사회사업 호스피스실) ;
  • 김현숙 (충주대학교 노인보건복지학과) ;
  • 이소우 (서울대학교 간호대학) ;
  • 유양숙 (가톨릭대학교 간호대학)
  • Published : 2006.12.02

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to develop the basic curriculum for the nurses who work at hospice and palliative care settings. Methods: Seven curricula of hospice and palliative care for the nurses in Korea and other countries were reviewed, and Education Need for hospice and palliative care was surveyed from 162 nurses by mailing the questionnaires to hospice palliative care settings. Results: 1. The curricula of hospice and palliative care for the nurses in Korea and other countries in common include 'understanding of hospice and palliative care', 'understanding of lift and death', 'pain and symptom management for person with terminal disease', 'on-the-spot study and practical training', 'management of hospice and palliative ward', 'hospice and palliative care at home', 'physical assessment', 'therapeutic communication skills', 'children's hospice', 'administration and management of hospice and palliative care', 'interdisciplinary team of hospice and palliative care', 'ethics and laws in hospice and palliative care', 'psychological, social and spiritual care', 'care of the dying', 'bereavement care', etc. 2. The scores above 3.3 were marked for 34 items in education Need Survey. The highest scores were given in the order for the items 'understanding of death and dying', 'attitude and response to death and dying', 'understanding and assessment of pain' etc. respondents marked that they have been trained for 'pain and symptom management', 'ethics and laws in hospice and palliative care', 'building the system for cooperation and publicity activities in hospice' etc. 3. The basic curriculum of hospice and palliative care for the nurses requires 78 studying hours for 17 subjects, comprising 48 hours of theory education and 30 hours of practical training. The education methods are lectures, discussions, and case studies. Conclusion: The efforts of developed basic curriculum should be evaluated after educating nurses. It is necessary to develop the standard curriculum and regularly update it based on the result of education Need Survey for actively working nurses in hospice and palliative care settings.

목적: 호스피스 완화간호 실무를 향상시키기 위하여 간호사를 위한 호스피스 완화의료 기본 교육과정을 개발하기 위함이다. 방법 간호사를 대상으로 하는 국내외 호스피스 완화의료 7개 교육과정의 내용을 비교하였으며, 전국의 호스피스 완화의료 기관에서 근무하는 간호사 162명에게 우편으로 교육 요구도를 조사하였다. 결과: 1. 국내외 교육과정에서 공통적으로 다루고 있는 내용은 호스피스 완화요법의 이해, 삶과 죽음의 이해, 말기 환자의 통증 및 증상관리, 기관견학 및 실습, 호스피스 병동 운영의 실제, 가정 호스피스, 건강사정(신체사정), 치료적 의사소통, 아동 호스피스, 호스피스 운영관리, 호스피스 완화의료 팀, 호스피스 완화의료의 윤리와 법, 심리적 사회적 영적 돌봄, 임종 관리, 사별가족관리 등이었다. 2. 간호사의 호스피스 완화의료에 대한 교육 요구도가 3.5점 이상인 문항은 34개였다. 교육 요구도가 높았던 문항은 '죽음의 이해 ', '죽음에 대한 태도와 반응', '통증의 이해와 평가' 등이었고, 이전에 교육받은 경험이 많았던 문항은 '통증 및 증상완화', '호스피스의 윤리와 법', '호스피스 협력 및 홍보체계 구축'이었다. 3. 17개 내용을 강의, 토론 및 증례 등의 교육방법을 통하여 이론교육 48시간과 실습교육 30시간, 총 78시간의 기본 교육과정 을 구성하였다. 결론: 앞으로 개발된 교육과정으로 교육을 시행하여 효과를 평가하고, 호스피스 완화의료기관 실무자들의 교육 요구도를 정기적으로 파악하여 실무의 발전에 기여할 수 있는 표준 교육과정을 개발하는 것이 필요하다.

Keywords