Preschoolers' Adjustment Behavior - Focusing on the Socio-demographic Variables of Children and their Mothers, Children's Temperament and Mother's Parenting Attitudes -

유아의 적응행동에 관한 연구 - 유아와 어머니의 사회인구학적 변인, 유아의 기질 및 어머니의 양육태도를 중심으로 -

  • Published : 2006.05.30

Abstract

The purpose of this study was to examine which variables of interest predicted preschoolers' adjustment behavior. The variables of interest in this study were: 1) socio-demographic variables of children and their mothers 2) children's temperament 3) mother's parenting attitudes and 4) children's adjustment behavior. The study subjects were 365 preschooler-mother pairs. SPSS 11.0 program was used to analyze the data of this study. The results of regression analyses showed that a child's age was found to be the most influential predictor of the preschoolers' adjustment behavior. Also, gender and temperament, and maternal parenting altitudes were found to be predictive in the preschoolers' adjustment behavior. Finally, patterns in regression results differed by the preschooler's gender. Implications for research and practice were discussed in light of the study results.

Keywords

References

  1. 고명순(1997). 어머니의 취업과 아동의 사회성 발달과의 관계에 관한 연구. 제주대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 교육인적자원부(2005). 2005년도 유치원 현황 통계
  3. 권일선(1995). 어머니의 자아개념 및 양육태도가 유아의 유치원 적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 김난영, 신유림(2001). 교사가 지각한 아동의 기질과 유치원 적응과의 관계. 연세교육과학, 49, 145-161
  5. 김미라{1995). 부모와 교사가 지각한 유아의 기질과 적응과의 관계 숙명여자대학교 석사학위논문
  6. 김민아, 이재신(2004). 어머니특성 및 유아의 기질과 유아의 부적응행동과의 관계에 대한 연구. 아동교육연구, 24(5), 145-166
  7. 김선희, 김경연(1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166
  8. 김승국(1990). 적응행동검사. 서울: 중앙적성출판사
  9. 김영희(1996). 기질 및 양육행동과 아동의 적응과의 관계. 아동학회지, 17(2), 19-32
  10. 문혁준(2000). 또래수용도와 부모 양육태도; 인기아와 고립아를 중심으로. 대한가정학회지, 38(7), 39-52
  11. 박은미(1995). 유치원교육연한에 따른 유아의 사회적 능력과 조망 수용 능력. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 송진숙(2004). 유아교육기관에서의 유아의 적응과 관련변인간의 연구. 미래유아교육학회지, 11(3), 167-189
  13. 송진숙, 권희경(2003) 유아교육기관에서의 유아의 적응과 유아의 사회적 능력 및 문제행동에 대한 연구. 열린유아교육연구, 8(3), 207-225
  14. 신기철(1999). 아동의 유치원 취원 기간과 초등학교 적응행동과의 관계연구, 강원대학교 대학원 석사학위논문
  15. 안선희(2002) 유아의 유치원 초기 적응에 관한 연구. 미래 유아교육학회지, 9(1), 201-219
  16. 여성가족부(2006). 2005년 12월말 기준 보육통계
  17. 옥경희, 김미해, 천희영(2002) 조절력과 부정적 정서 및 문제 행동이 아동의 학교생활 적응에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 20(6), 61-68
  18. 유우영, 이 숙(1998). 유아의 사회적 적응과 관련변인간의 인간관계: 양육스트레스원, 사회적 지지, 교육행동을 중심으로. 대한가정학회지, 36(1), 65-78
  19. 원영미(1990). 유아의 기질 및 그 관련변수와 유치원아동의 적응과의 관계, 이화여자대학교 박사학위논문
  20. 이경주, 신효식(1998). 청소년 자녀가 경험하는 부모의 학대 유형과 부적응 행동, 대한가정학회지, 126, 39-50
  21. 이원영(1983). 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  22. 이희선(1994). 어머니와 교사가 지각한 아동의 기질 및 유치원 적응간의 관계, 아동학회지, 15(2), 117-128
  23. 이희영(2001). 어머니와 자녀와의 관계가 유치원 초기 적응에 미치는 영향, 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  24. 임말자, 최경순(2003). 유아의 성, 연령, 기질 및 가정환경 자극과 유아교육기관적응과의 관계, 유아교육연구, 23(1), 189-207
  25. 임연진(2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절 능력과 또래 유능성간의 관계, 대한가정학회지, 40(1), 113-124
  26. 장영숙, 조정애(2000). 교사가 지각한 유아의 문제행동과 유아의 성별, 연력, 기질 및 교사 기질과의 관계 연구, 미래유아교육학회지, 7(2), 97-119
  27. 조복희, 양연숙, 김암이, 정미자, 곽혜정, 한유미(1997). 유아의 애착행동과 사회적 능력 및 대인문제 해결력과 관계, 대한가정학회지, 35(6), 249-259
  28. 조혜진, 이기숙(2004). 유아의 사회, 정서발달에 미치는 가족특성, 보육경험 및 기질 변인 분석, 유아교육연구, 24(4), 263-284
  29. 현온강, 이현정(1990). 아동의 스트레스 대처행동과 사회적 적응 및 행동문제, 대한가정학회지. 37(11), 167-179
  30. 홍계옥(2001). 어미니의 자기-지각, 양육행동 및 유아의 기질과 유아의 사회적 능력, 아동학회지, 22(2), 2-14
  31. Aureli, T., & Procacci, M. A. (1992). Day care experience and children's social development. Early Child Development and Care, 83, 45-54 https://doi.org/10.1080/0300443920830104
  32. Bates, T. E., Maslin C. A., & Frankel, K. A. (1985). Attachment security, mother-child interaction, and temperament as predictors of behavior problems ratings at age three years, Monographs of the Society for Research. Child Development, 209(50), 167-86
  33. Belsky, J. (1990). Parental and non-parental child care and children's socio-emotional development: A decade in review. Journal of Marriage and the Family, 52, 885-903 https://doi.org/10.2307/353308
  34. Brown, A. W., & Hunt, R. G. (1961). Relations between nursery school attendance and teachers' ratings of some aspects of children's adjustment in kindergarten. Child Development, 32, 585-96
  35. Constantino, J. N., Cloninger, C. R., Clarke, A. R, Hashemi, B., & Przybeck, T. (2002). Application of the seven-factor model of personality to early childhood. Psychiatry Research, 109(3), 229-43 https://doi.org/10.1016/S0165-1781(02)00008-2
  36. Howes, C. Philips, D. A., & Whitebook, M. (1992). Thresholds of quality: Implications for the social development of children in center based child care. Child Development, 63, 449-460 https://doi.org/10.2307/1131491
  37. Hurlock, E. (1987). Child development (6th Ed.). NY: McGraw-Hill
  38. Klein, H. A. (1982). Relationship between children's temperament and adjustment to kindergarten and Head Start. The Journal of Psychology, 112, 259-68 https://doi.org/10.1080/00223980.1982.9915383
  39. Ladd, G. W., & Price, J. M. (1987). Predicting children's social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58, 1168-1189 https://doi.org/10.2307/1130613
  40. Lazarus, R. S., & Folkman. S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing
  41. Marturano, E. M. (1981). Development of complex patterns of behavioral orientation to social and physical stimuli in kindergarten children. Child Psychiatry and Human Development, 11, 186-97 https://doi.org/10.1007/BF00709383
  42. Mattanah, J. F. (2001). Parental psychological autonomy and children's academic competence and behavioral (adjustment in late childhood: More than just limit-setting and warmth. Merrill-Palmer Quarterly, 47, 355-376 https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0017
  43. Parker-Cohen, & Bell (1988). The Relationship between temperament and social adjustment to Peers. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-92 https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  44. Rubin, K. H., Burgess, K. B., & Dwyer, K. M. (2003). Predicting preschoolers' externalizing behaviors from toddler temperament, conflict, and maternal Negativity. Developmental Psychology, 39(1), 164-176 https://doi.org/10.1037/0012-1649.39.1.164
  45. Schaefer, E. S., Bell, R. Q., & Bayley, N. (1959). Development of a maternal behavior research instrument. The Journal of Genetic Psychology, 95, 83-104 https://doi.org/10.1080/00221325.1959.10534247
  46. Shaw, D. S., Keenan, K., & Vondera, J. I. (1994). Developmental precursors of externalizing behavior: Ages 1 to 3. Developmental Psychology, 30, 355-364 https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.3.355
  47. Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. (1991). Negative correlates of part-time employment during adolescence: Replication and elaboration. Developmental Psychology, 27(2), 304-313 https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.2.304
  48. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and development. New York: Brunner/ Mazel