Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 9 Issue 4
- /
- Pages.497-520
- /
- 2006
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
A Comparison Study on Mathematics Assessment Frameworks
수학과 평가틀 비교 연구
- Whang, Woo-Hyung (Korea University) ;
- Ku, Ja-Hyung (Korea University, Graduate School)
- Published : 2006.12.30
Abstract
The purpose of the study was to construct future research basis for large scale assessment framework by analyzing current domestic and international large scale assessment frameworks. Six frameworks were compared and analyzed. The characteristics of TIMSS, PISA, NAEP, NECAP were described in detail, and three frameworks, Korea, the United States, and International, were compared and analysed.
본 연구의 목적은 현재 국내외의 대규모 평가에서 사용하고 있는 평가틀을 비교 분석하여 앞으로 평가틀 연구의 기초를 구축하는데 초점을 두고 있으며, 이를 위해서 6가지의 평가틀을 서로 비교분석하였다. TIMSS, PISA, NAEP, NECAP의 평가틀에서 볼 수 있는 특징들을 기술하였으며, 우리나라, 미국, 그리고 국제연구의 평가틀을 비교 분석하였다.