Innovation Milieu and Cluster Formation of Cultural Industries in Gyeongbuk

경북 문화산업의 혁신환경과 클러스터 구축방향

  • Published : 2006.06.30

Abstract

Strategies for regional development has been implemented by facilitating the cultural industry since the mid 1990s. The government of Gyeongbuk attempted to establish the cluster of cultural industries and to enhance the capability of cultural industries. However, infrastructure of the industries is still weak. The most cultural industries are small-sized enterprises and are in low value-added production link in the value chain. This research examines the situation of cultural industries and then to recommend the direction of cluster of cultural industries in Gyeongbuk. The cluster of cultural industries in Gyeongbuk needs to be decentralized integration. Cultural industries in Gyeongbuk are found in dispersed regions with own cultural and industrial characteristics. The hub of cluster of cultural industries should be formulated to promote network among cultural industrial complexes in dispersed regions; thus, the hub is able to provide knowledge and information for the cultural industrial firms in Gyeongbuk. The supporting center as the hub of cluster has to input more energy to establish the on-line and off-line network among firms, and between firms and innovation agencies such as universities, cultural industrial organizations, and local governments. The cultural industrial cluster should be linked with IT cluster in Gumi and cluster of Daegu cultural industries to upgrade the value chain of cultural industries.

경북 문화산업은 문화산업기반이 미약하여 소규모 영세업체 중심의 상품화 초기단계에 머무르고 있을 뿐만 아니라 저부가가치 부문인 제작이 중심이 되고 있다. 또한 기업간 네트워크의 미약으로 혁신네트워크 및 혁신환경이 활성화되지 못하고 있다. 따라서 경북 문화산업체는 산업화 기반 구축(물리적 인프라)과 함께 지식 및 정보의 활발한 교류의 장(場)을 필요로 하고 있다. 다양한 문화적 산업적 환경을 가진 여러 지역으로 이루어져 있는 경북의 실정에 맞게 각 지역의 장점을 살리는 방향에서 분산화된 집적 형태의 경북문화산업클러스터를 구축한다. 그리고 경북내 소규모 문화산업집적지 및 지원센터를 네트워킹할 수 있는 문화산업클러스터 허브기관(문화산업지원 전담기관)을 설립하여 문화산업체가 필요로 하는 리얼서비스를 제공하고, 산학연관 네트워크를 온라인과 오프라인 상에서 구축 강화함으로써 지식 및 정보의 장을 제공한다. 또한, 경북문화산업은 제작업체 중심의 지역내 외주관계가 뚜렷하므로 제작업체를 중심으로 콘텐츠창작, 홍보 마케팅, 유통 배급 등 연관업체들을 아우르면서, 한편으로는 구미 IT산업클러스터, 대구문화산업클러스터 등과 연계함으로써 가치사슬을 업그레이딩해나간다.

Keywords