Individual Characteristics and Peer Bullying/Victimization of Adolescents

청소년의 개인적 특성과 또래괴롭힘

  • Bae, A-Young (Dept. Family Environment & Welfare, Chonnam National University) ;
  • Lee, Sook (Dept. Family Environment & Welfare, Chonnam National University)
  • 배아영 (전남대학교 생활환경복지학과) ;
  • 이숙 (전남대학교 생활환경복지학과)
  • Published : 2006.04.30

Abstract

This study investigated the relation of individual characteristics and peer bullying/victimization as experienced by middle school first-grade children. The major findings of the research were as follows; First, adolescents perceived lower 'appearance', and 'cognitive ability' scores than the medium. Second, aggression was the most significant factor affecting the direct and relational bullying, while withdrawal was the main significant factor affecting the direct and relational victimization in the children. In conclusion, there was a significant gender difference in the peer bullying/victimization.

Keywords

References

  1. 구정화(1994). 청소년의 자기평가에 관한 조사 연구. 한국청소년연구, 19
  2. 김미란(2002). 청소년의 친구관계와 자아존중감. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  3. 김은정, 김인경, 정태연(2001). 집단괴롭힘을 당하는 집단의 심리적 취약성. 한국심리학회지: 임상, 20(2), 245-257
  4. 김치영(1987). 아동의 역량에 대한 자기지각과 학업 성취. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 도현심(2000). 초기 청소년의 또래에 의한 괴롭힘: 부모에 대한 애착, 또래거부 및 우정관계와의 관계. 아동학회지, 21(1), 307-322
  6. 박병기(1999). '집단괴롭힘 해소방안에 관한 실천적 연구', 강원교육의 현장진단과 대안, 대하가의 협력연구논문, 9, 강원도교육과학연구원, 179-273
  7. 박연정(2002). 아동이 지각한 또래관계와 또래괴롭힘과의 관계. 고려대학교 석사학위논문
  8. 서미정, 김경연(2004). 아동의 개인적.환경적 특성과 또래괴롭힘. 아동학회지, 25(2), 93-108
  9. 양정호(2004). '중학생의 왕따 발생요인에 대한 연구'. 제 1 회 한국청소년패널 학술대회발표 자료집, 16-46
  10. 이경님(2001). 아동의 또래괴롭힘과 관련변인간의 인과관계-아동의 행동문제, 내외통제소재와 어머니의 양육행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(8), 37-52
  11. 이상균(1999). 학교에서의 또래폭력에 영향을 미치는 요인. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  12. 이점숙, 유안진(1999). 개인적인 요인과 사회적인 요인에 따른 직접적인 괴롭힘과 관계에서의 따돌림. 아동학회지, 20(3), 107-121
  13. 이진화(1993). 연령, 성별, 사회측정적 지위에 따른 아동의 자기능력지각과 부모의 책임 지각. 동아대학교 대학원 석사학위논문
  14. 이춘아(2001). 청소년의 또래공격성과 피공격성. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  15. 이해경, 김혜원(2001). 초등학생들의 집단괴롭힘 가해행동과 피해행동에 대한 사회적, 심리적 예측변인들: 학년과 성별을 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(1), 117-138
  16. 임지영(1998). 또래괴롭힘이 아동의 외로움과 불안에 미치는 영향. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  17. 조샘이(2001). 청소년의 또래괴롭힘 가해.피해 집단별 관련요인과의 관계. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  18. 최보가, 임지영(1999). 또래괴롭힘이 아동의 외로움과 불안에 미치는 영향. 대한가정학회지, 37(5), 111-121
  19. 최은숙(1999). 집단따돌림 가해, 피해 경향과 관련된 심리적 요인에 관한 일 연구, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 최진희(2000). 아동의 행동문제와 또래괴롭힘이 학교적응과 우정관계에 미치는 영향의 경로분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  21. 황성숙(1999). 학교 내 집단따돌림에 대한 일 연구. 고려대학교 석사학위논문
  22. Batsche, G. M., & Knoff, H. M. (1994). Bullies and their victims; Understanding a pervasive problem in the schools. School Psychology Review, 23(2), 165-174
  23. Berk, L. E. (1997). Child Development (4th), Allyn and Bacon
  24. Bernstein J. Y., & Wastson, M. W. (1997). Children who are targets of bullying: a victim pattern. Journal of Interpersonal Violence, 12(4), 483-498 https://doi.org/10.1177/088626097012004001
  25. Boulton, M. J., & Underwood, K. (1992). Bully/Victim problems among middle school children. British Journal of Educational Psychology, 62, 73-87 https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1992.tb01000.x
  26. Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1998). Multipul source of data on social behavior and social status in the school: A cross age comparison. Child Development, 59, 815-829 https://doi.org/10.2307/1130578
  27. Crick, N. R., & Bigbee, M. A. (1998). Relational and Overt Forms of Peer Victimization: A multiinformant approach. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(2), 337-347 https://doi.org/10.1037/0022-006X.66.2.337
  28. Crick. N. R., Casas. Juan F., & Ku, Hyon-chin (1999). Relational and physical forms of peer victimization in preschool. Development psychology, 35(2), 376-385 https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.2.376
  29. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression gender and Social-Psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722 https://doi.org/10.2307/1131945
  30. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1996). Children's treatment by peers: Victims of relational and overt aggression. Developmental Psychopathology, 6, 367-380
  31. Egan, S. K., & Perry, D. G. (1998). Does low selfregard invite victimization? Developmental Psychology, 34(2), 299-309 https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.2.299
  32. Graham, & Juvonen. (1998). Self-Blame and Victimization in Middle School: An Attributional Analysis. Development Psychology, 34, 294-314
  33. Green, K. D., Forehand, R., Beck, S. J., & Vosk, B. (1980). An assessment of the relationship among measures of children's social competence and children's academic achievement. Child Development, 51, 1149-1156 https://doi.org/10.2307/1129556
  34. Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 53, 87-97 https://doi.org/10.2307/1129640
  35. Harter, S. (1985). Manual for self-perception profile for children. University of Denver
  36. Hoover, J. H., Oliver, R., & Hazler, R. J. (1992). Bullying: Perception of adolescent victims in the midwestern USA. School Psychology International, 13, 5-16 https://doi.org/10.1177/0143034392131001
  37. Kleck, R. E., Richardson, S. A., & Ronald, L. (1974). Physical attractiveness, Social relations, and Social Psychology, 28, 321-322
  38. Nottleman, E. D. (1987). Competence and self-esteem during transition from childhood to adolescence. Developmental Psychology, 23, 441-450 https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.3.441
  39. Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and Whipping Boys. Washington, D.C.: Hemisphere
  40. Olweus, D. (1991). Bullying/victim problems among school children: Basic facts and effects of a school based intervention program. In D. J. Pepler, & K. H. Rubin(Eds), The development and treatment of childhood aggression (pp. 411-448). Hillsdale, NJ: Lawrence Eribaum
  41. Perry, D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. C. (1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24, 807-814 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  42. Schwartz, D. Dodge, K. A., & Coie, J. D. (1993). The emergence of chronic peer victimization in boy's play groups. Child Development, 64, 1755-1772 https://doi.org/10.2307/1131467