The Characteristics of Career Attitude on the College Students Specializing in Hotel and Culinary by Personality Type

전문대학 조리과 학생들의 진로태도 유형별 성격 연구

  • Kim, Jong-Hoon (Dept. of Foodservice Culinary of Kyungnam College of Information & Technology)
  • 김종훈 (경남정보대학 호텔외식조리과)
  • Published : 2006.04.30

Abstract

The purpose of this study was to understand the character of career attitude according to the group type which was identified and measured by Q methodology. The subjects were 38 junior students attending hotel & food service culinary management at Kyungnam College of Information & Technology. For the study, 88 variances of Lee's career attitude were used. In the career attitude items, 26 variances of career attitude were selected by factor analysis. The 26 variances explained 70.44% of all variances. Twenty-six variances were used on Q sorting from which 9 group types were identified by SPSS window program, and these 9 occupied 75.627%n of all variance. The groups were classified into two parts extroversion and introversion. Four groups(1, 3, 6, and 9) were identified as extroversion, and 5 groups(2, 4, 5, 7, and 8) as introversion. Group 1 was explained 10.270% of all groups, group 2(14.352%), group 3(10.270%), group 4(7.527%), group 5(6.314%), group 6(5.726%), group 7(5.469%), group 8(5.006%), and group 9(4.145%). Group 1 was named as "active challenge type", group 2 as "passive consideration type", group 3 as "realistic leader type", group 4 as "conservative challenge oriented type", group 5 as "conservative harmony type", group 6 as "arbitrary plan oriented type", group 7 as "realistic stability type", group 8 as "conservative creation type" and group 9 as "conservative reality type".

Keywords

References

  1. 구미향(2005). 정서행동 문제아가 지각하는 두려움의 유형 분석 : 방법론적 접근. 한국아동학회지, 26(1), 90
  2. 김명섭(2003). 청계천 복원사업에 대한 기대유형 분류와 상관관계연구. 서울 대학교 석사학위논문
  3. 김상근, 김성주(2003). TV프로그램 선호도에 관한 주관성 연구. 주관성 연구, 8, 62
  4. 김영숙(1999). 유아교육과정에 대한 교사와 학생의 신념체계분석: Q방법론적 접근, 아동학회지, 20, 199-211
  5. 김 정(2003). 고등학교 특기 적성교육에서 기타학습의 효과에 관한 연구. 목원대학교 석사학위논문
  6. 김정순(2003). 언론보도에서의 프라이버시에 대한 인식 유형연구. 한국외국어대학교 박사학위논문
  7. 김정훈(1997). TV기업광고의 효과연구. 주관성연구, 2, 34-57
  8. 김준권(1989). 자아개념 Q-SET의 개발과 타당화 연구. 원광대학교 박사학위논문
  9. 김창남, 유상훈(2001). Q방법론을 통한 지역주의 연구. 주관성 연구, 6, 13-18
  10. 김충기(1989). 진로교육의 이론과 실제. 박영사, 9
  11. 김충기(2003). 진로교육의 이론과 실제. 박영사, 8
  12. 김헌수, 김유미(2000). Q방법론. 교육과학사, 52-53
  13. 김흥규(1990). Q방법의 이해와 적용. 서강대 언론문화연구소, 10
  14. 나승일(2002). 교육인적자원관리 직업교육 법제 정비방안연구. 교육인적자원부, 12
  15. 남궁영(1998). 영화관람 동기에 대한 Q방법론적 연구. 주관성 연구, 3, 85-116
  16. 박광국, 주효진, 김옥임(2001). 조직 내 내부 고발에 대한 인식 유형분석. 한국행정학보, 35(1), 165
  17. 박영환(1997). Q기법을 활용한 구체적 연구. 한국체육대학교 박사학위논문
  18. 신원식, 이경은(2005). 현장 사회복지사들의 사회복지 전문직에 대한 주관적 인식유형 -Q방법론의 활용-. 사회보장연구, 21(1), 59-84
  19. 안창규(1997). 적성탐색검사: 개인용. 한국가이던스
  20. 유지선, 민선향, 허영주(2004). 전문대학경력개발시스템 구축 및 운영방안. 한국전문대학교육협의회, 4
  21. 이기학(1997). 고등학생의 진로태도 성숙과 심리적 변인들과의 관계. 연세대학교 박사학위논문
  22. 이기학, 한종철(1997). 고등학생의 성별 및 계열별에 따른 진로태도 성숙정도의 비교 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 9(1), 234-237
  23. 이봉희(2003). 몰입경험이 진로 태도 성숙 및 진로 결정 효능감에 미치는 영향. 홍익대학교 박사학위논문
  24. 이재수(2003). 전문대학 디자인학과 및 전공 졸업생의 진로 지도에 대한 연구. 디자인학 연구, 7, 127
  25. 이정근(1980). 진로지도와 진로상담. 중앙적성출판사
  26. 이창현(2000). 탈북자들의 남한방송 수용과 문화적응. 한국방송학보, 14(2), 151-186
  27. 이해춘(1993). 인성특성의 분류를 위한 Q-기법적 분석. 원광대학교 박사학위논문
  28. 채서일(2002). 사회과학조사방법론. 학현사. 558
  29. 최귀덕(2002). 전문대학 관광계열 학생들의 직업의식 분석자료를 통한 진로지도 방안. 문화관광연구, 4(2), 165
  30. 최원주(2002). 브랜드이미지 유형화를 위한 브랜드개성의 Q방법론적 접근. 광고학연구, 15, 187
  31. 최일도, 심창섭, 성낙훈(2005). 가족단위 골프가 가족구성원 내부의 커뮤니케이션에 미치는 영향에 대한 Q방법론적 연구. 한국체육학회지, 44(1), 577-585
  32. 최효순(2002). 초기 청소년들의 진로태도 성숙과 사회 환경 및 개인 변인과의 인과 분석. 건국대학교 박사학위논문
  33. Brown, S. R. (1980). Political Liteature and the Response of the Reader. Experimental Studies of Interpretation, Imagery, Criticism ; American Political Science Review, 71 (김헌수,김유미 재인용, 2000)
  34. Cassel, R. N. (1985). The Ego Strength W-Sort Test Manual. Chicago Illinosis, Psychometric Affliates
  35. Gati I., Givon, M., & Osipow, S. H. (1996). A Taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling psychology, 43(4), 524
  36. Kerlinger, F. H. (1986). Foundations of Behavioral Research (3rd eds). New York, Holt, Finehavt and Winston
  37. MeKweon, B. F., & Thoms, D. (1978). Q Methodology. Bewbury Park, CA, SAGE, 1978
  38. William Stephenson (1953). The study of Behavior. Chicago The University of Chicago Press