초록
교통정보는 운영 중인 VDS(Vehicle Detector System)를 통해 수집된 교통량, 속도, 점유율 자료를 바탕으로 가공되어 제공된다. 수집된 자료의 응용범위와 이용자 및 활용분야는 점점 증가하는 추세에 있다. 수집된 차량 검지자료 내의 결측자료는 대상의 속성을 포함하지 않은 채 전송되는 일련의 빈 데이터를 말한다. 결측자료는 속성 값을 갖고 있지 않은 관계로 데이터가공 처리대상에서 제외된다. 결국 수집 데이터 내의 결측자료의 비율이 증가할수록 해당 지점의 교통상황을 반영하는데 있어 신뢰성이 결여되는 문제점을 갖게 된다. 본 연구에서는 결측자료에 대해 인접지점 참조방식과 이력자료를 활용한 방법론을 적용한 보정처리 결과를 제시하였다 현재 운영 중인 서해안/경부고속도로의 VDS 자료에 임의의 결측자료 비율을 처리 후 보정처리 방법론을 적용하였다. 보정단위는 차로단위-30초 주기로 수행하였으며 오전/오후/일단위로 구분하여 원데이터 대비 보정된 값의 오차를 분석하였다. 분석결과 인접지점 참조방식에 비해 이력자료를 활용한 보정처리 방법이 원데이터에 가까운 값을 도출하는 것을 알 수 있었다.
The traffic information is provided, which based on the volume of traffic, speed, occupancy collected through the currently operating Vehicle Detector System(VDS). In addition to the trend in utilization fold of traffic information is increasing gradually with the applied various fields and users. Missing data in Vehicle detector data means series of data transmitted to controller without specific property. The missing data does not have a data property, so excluded at the whole data Process Hence, increasing ratio of missing data in VDS data inflicts unreliable representation of actual traffic situation. This study presented the imputation process due out which applied the methodologies that utilized adjacent stations reference and historical data utilize about missing data. Applied imputation process methodologies to VDS data or SeoHaeAn/Kyongbu Expressway, currently operation VDS, after processes at missing data ratio of an option. Imputation process held presented to per lane-30seconds-period, and morning/afternoon/daily time scope ranges classified, and analyzed an error of imputed data preparing for actual data. The analysis results, an low error occurred relatively in the results of the imputation process way that utilized a historical data compare with adjacent stations reference methods.