Analysis of Streetscape Estimation Factor of User by KANSEI Engineering

감성공학에 의한 운전자의 가로경관 평가요인 분석에 관한 연구

  • 박상명 (원광대학교 대학원 토목환경공학과) ;
  • 이병주 (전북도청 건설교통방재국 교통행정과) ;
  • 남궁문 (원광대학교 토목환경도시공학부)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

Recently, flowerbed median strips are being installed in urban highways for safety and scenery. In addition, efforts to enhance urban image through roadside flowerbeds and trees are being exerted for afforestation to enhance the urban environment. The sensibility of humans, such as the feeling of agreeableness of drivers must be considered when planning roads. However, not many researches on users on road environment are being conducted. Accordingly, KANSEI Engineering that is attracting attention nowadays was applied to form the image or sensibility of humans as definite object, in order to grasp the relation between the personal attributes of users and road formation with sensible factors considered when the road users evaluates the road scenery. As the result of research, streetscape was not evaluated based on individual factors such as roads, trees and buildings that form roads, but was based on sensibility image based on harmony of the overall road formation according to the changes of each factors.

최근 도심지에는 간선도로의 안전성과 경관성을 고려하여 화단형 중앙분리대를 설치하고 있다 또한, 도심지 환경개선을 위한 도로변 녹지조성과 가로수 식재 등을 통한 도시의 이미지 개선을 위한 노력이 계속되고 있다. 따라서 도로 설계단계에서 운전자가 느낄 수 있는 쾌적성 등과 같은 감성적인 측면을 고려할 필요가 있다고 생각되지만 도로환경에 대한 이용자 측면의 연구가 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 인간이 가진 감성이나 이미지를 구체적인 물체로 만들 수 있는 공학적인 방법으로 최근 주목을 끌고 있는 감성공학을 적용하여 도로이용자가 도심지의 기초경관을 평가하는데 있어 고려하는 감성요인과 개인속성 및 도로 구성요소간의 관계를 파악하고자 하였다. 연구결과, 도심의 가로경관은 도로를 구성하는 도로, 가로수와 주변 건물 등 개개의 요소에 의해 평가되는 것이 아니라 각 요소들의 구성비에 의한 전체 도로 구성요소의 조화에 의한 감성이미지에 의해 평가된다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

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