Abstract
Speeding is a critical issue related to safety. It is one of violations which result in high fatality regarding the crashes causing the death. It is also affected by driver s variables such as sex, age, or mileage. However, these demographic variables cannot only explain fully the psychological mechanisms of speeding but also they are not helpful for the traffic safety education. Therefore, in our study, focusing on the theory of planned behavior (TPB), we explored the effects of attitudes toward speeding as well as subjective norms and perceived behavioral control on the intention and behaviors of speeding in which the demographic variables were controlled. Moreover, because speeding can be habitual without driver s intention, we did hierarchical regression on Past behaviors or habit as variables with ought, anger, and impulse as Predictable variables. The result showed that it was significant that TPB variables predicted intention and behavior of speeding. In addition. all additional variables excepting ought and anger showed the significant increment of the explained variance. Consequently, the limitations and implications for the intervention program of speeding were discussed.
과속운전은 교통심리학에서 안전과 관련한 중요한 관심사이다. 사망사고와 관련하여 높은 치사율을 보이는 위반행동 중의 하나이며 성, 연령, 주행거리와 같은 운전자 변인들의 영향을 받는 것으로 알려졌다. 그러나 이러한 인구통계적 변인들은 운전자들이 과속운전을 하는 심리적 기제를 충분히 밝히지 못할 뿐만 아니라 운전자 안전교육에도 도움이 되지 않는다. 따라서 본 연구에서는 인간 행동을 설명하는 이론들 중 가장 영향력 있는 이론인 계획된 행동이론(theory of planned behavior)을 중심으로 인구통계적 변인들을 통제하고도 과속운전 행동에 대한 태도와 주관적 규범 및 행동통제력 지각이 과속의도와 과속행동에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 과속운전과 같은 운전행동은 운전자의 의지와 상관없이 습관적으로 발생할 수 있으므로 과거행동이나 습관과 같은 변인들과 당위, 운전분노 및 충동성을 예측변인으로 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, TPB 변인들로 과속운전 의도와 행동의 예측이 유의하였을 뿐만 아니라, 당위와 운전분노를 제외하고 추가 변인들 모두 과속운전 의도와 행동의 설명변량 증분이 유의하였다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 과속운전중재 프로그램에 대한 함의를 논의하였다.