A Study on Sensitivity Analysis by PDF in T7F Model

T7F Model에서 차량군분산계수변화에 따른 민감도분석에 관한 연구

  • 황의진 (한려대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2006.03.31

Abstract

The purpose of this study is to correct data on 3 intersection ranging from Kwangchun INT. to Nongsung INT. by the means of VTR recording and site survey and to measure the responsiveness of performance index by diversifying the platoon dispersion factor in signal progression simulation. The results are as follows : 1. The value of platoon dispersion factor was 0.28-0.33. The value in up stream is lower than that of in down stream even on the same intersection. 2. The platoon index showed big changes, though performance index didn't according to platoon dispersion factor. Therefore the value of platoon dispersion factor which is inner variable in T7F can be fixed for 0.34. 3. There was only little divergence in performance index changes according to platoon dispersion factor in designing the progression or T7F model.

본 연구에서는 신호연동화에 관한 기초적인 이론에 대하여 고찰하고 광주시 죽봉로의 광천4거리에서 농성광장에 이르는 3개 교차로를 사례지구로 하여 포화교통류율 및 차량군 분산계수 산정기법들을 적용하여 분산계수에 따른 민감도를 분석하는 과정으로 연구를 진행한 결과 다음과 같은 성과를 얻을 수 있었다. 1. 차량군 분산계수는 0.28-0.33으로 같은 지점의 교차로에서도 관측위치에 따라 상류부보다는 하류부가 더 작은 값을 나타내었다. 2. 차량군지수는 큰 변화를 보였으나 수행지수는 미세한 편차를 보였다. 이는 차량분산계수를 0.34로 설정하여 평가하여도 무리가 없음을 나타내었다. 3. T7F 모형에서 연동화 설계 시 차량분산계수 변화에 따른 수행지수값의 민감도가 미소한 것으로 나타났다.

Keywords