Understanding Users' Continuing Use of Hedonic Information Systems

쾌락적 정보시스템의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • Kang, Hee-Taek (School of Business Administration, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Seung-Woon (School of Business Administration, Chonbuk National University)
  • 강희택 (전북대학교 산업경제연구소) ;
  • 김승운 (전북대학교 경영학부)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

The purpose of this study is to identify the factors affecting users' continuing use of Hedonic Information Systems(HIS). Focusing on users' post-adoption behaviors, this study proposes a research model which incorporates technology acceptance theory into expectation disconfirmation theory and investigates the causal relationship among five factors; perceived usefulness, perceived ease of use, disconfirmation, user satisfaction, and continuance intention to use a blog as HIS. The results show that satisfaction is significantly influenced by disconfirmation and post expectations(perceived usefulness and perceived ease of use), and in particular the impact of disconfirmation on user satisfaction is stronger than those of perceived usefulness and perceived ease of use. The results also indicate that while perceived usefulness and user satisfaction have significant impacts on continuance intention, perceived ease of use does not do so and has only an indirect impact on continuance intention through perceived usefulness and user satisfaction.

초기의 정보시스템 연구들은 사용자들의 정보시스템 수용(혹은 초기 사용)에 초점을 맞추었으나 최근에는 정보시스템의 장기적인 생존을 의미하는 정보시스템 사용의 지속성에 보다 높은 관심을 보이고 있다. 본 연구에서는 정보시스템 사용에 대한 사용자의 신념이 정보시스템 사용을 경험한 이후 변화된다는 기존의 연구들을 바탕으로 기술수용모형과 기대불일치이론을 결합한 모형을 제시하고, 쾌락적 정보시스템의 상황에서 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 쾌락적 정보시스템으로서 블로그를 직접 운영하고 있는 운영자들을 대상으로 기술수용모형의 주요 신념 변수인 지각된 유용성 및 지각된 사용 용이성과 기대불일치이론의 주요 변수인 기대불일치, 사용자 만족, 지속적 사용의도간의 영향력 관계를 분석하였다. 분석결과, 쾌락적 정보시스템에 대한 사용자 만족에 유의적인 영향을 미친 요인은 기대불일치, 지각된 유용성, 지각된 사용 용이성으로 나타났으며, 특히 기대불일치는 사용자 만족에 대한 가장 큰 영향요인인 것으로 밝혀졌다. 지속적 사용의도에 대해서는 사용자 만족과 지각된 유용성이 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타난 반면에 지각된 사용 용이성은 지속적 사용의도에 직접적인 영향을 미치지는 않지만, 지각된 유용성과 사용자 만족을 매개로 하여 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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