Effects of Maternal Attitude toward Parenting and Children's Basic Living Habit on Children's Social Maturity

어머니의 양육태도와 유아의 기본생활습관이 유아의 사회적 성숙도에 미치는 영향

  • Kim, Ju-Young (Dept. of Child & Family Studies, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Dept. of Child & Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

This purpose of this study was to examine the effects of maternal attitude toward parenting and children's basic living habit on children's social maturity. Subjects were 252 mothers of 5-6 year-old children in Seoul and Gyeonggi-do. The data obtained were analyzed by Cronbach's alpha, Pearson's correlation, t-test, and multiple regression. The major result of this study was that exercise and conversation ability of children had close relationships with several elements: birth order of children, educational background of mother, and affectionate and autonomous child-rearing attitude. Especially, mother's educational level and mother's warmth and self-regulatory child-rearing attitude were the most strongly related variables for children's social maturity.

Keywords

References

  1. 고영미(1995). 유아의 스트레스 행동과 어머니의 양육태도 및 가족 변인과 성별과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  2. 고후순(1989). 부모참여교육론. 서울: 교육과학사
  3. 곽노의, 최민수, 김규수, 김경철, 유구종(1997). 유아 기본생활습관 평가도구개발. 열린유아교육연구, 2(2), 139-166
  4. 교육부(1998) 유치원 교육과정해설
  5. 김규수, 윤진주, 김선혜(2004). 유아의 사회 성숙도와 아버지 관련변인들과의 관계성 연구. 열린유아교육연구, 9(2), 277-295
  6. 김남순(2003). 기본생활습관 형성 지도의 실제적 방안. 교육연구, 23(7), 17-23
  7. 김대현, 김석우(1999). 교육과정 및 교육평가. 서울: 학지사
  8. 김미화(1998). 유아의 사회적 유능감 발달에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 열린유아교육연구, 3(2), 171-188
  9. 김선희(2002). 기본생활 습관형성을 위한 몬테소리 일상생활 활동 프로그램 활용. 대구교육, 35, 62-69
  10. 김숙자(1989), 부모참여교육론. 서울: 정민사
  11. 김승국, 김옥준(1985). 사회성숙도검사. 서울: 중앙적성출판사
  12. 김선자(2003) 소집단 역할놀이 활동을 통한 기본생활습관 신장. 서울교육, 45(3), 75-81
  13. 김재은, 이영자(1993). 유아사회교육. 서울: 교문사
  14. 김정규(1989). 유아의 가치교육정립에 대한 소고. 숭의총서, 12
  15. 김정아(1990). 아동의 사회적 유능감에 관련된 제 변인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 김정희, 문혁준(2004). 아동의 사회적 유능성에 관련된 변인 연구. 대한가정학회지, 42(10), 23-38
  17. 김해영(2001) 어머니의 양육태도와 유아의 기본생활습관과의 관계. 아동연구, 15(1), 51-81
  18. 문혁준(2003). 취업모와 비취업모의 부모훈육 방법에 대한 변인 연구. 대한가정학회지, 41(11), 81-94
  19. 박숙자(1992). 미취학아동기의 공동생활 경험과 사회적 성숙. 한국사회학, 26, 145-165
  20. 박은경(2002). 어머니의 양육태도와 유아의 친사회적 행동동기에 관한 연구. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 박정선(1987). 어머니의 양육태도와 유아의 사회 성숙도 및 인기도와의 관계 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 서봉연, 이순형(1983) 발달심리학. 서울: 중앙적성출판사
  23. 서울대 교육연구소(1994). 교육학용어사전. 서울: 동남기획
  24. 신미희(1989). 또래관계에서의 인기도와 자아개념 및 사회성숙도간의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  25. 신숙재(1997) 어머니의 양육스트레스, 사회적 지원, 양육효능감이 양육행동에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  26. 신인숙, 유연옥(2003), 철학적 탐구 공동체 활동이 유아의 기본생활습관 형성에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 10(1), 269-296
  27. 오연주(2001). 4,5세 유아의 운동능력에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 유아교육연구, 21(4), 45-65
  28. 이경희(1979). 취학전 아동의 사회적 성숙도에 관련된 변인에 관한 연구 서울대학교 대학원 석사학위논문
  29. 이숙희, 강병재(2002). 유아의 기본생활습관과 유아의 발달 수준과의 관계. 열린유아교육학회, 7(2), 243-258
  30. 이원영(1983). 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  31. 이원영(1985). 부모교육론. 서울: 교문사
  32. 이형덕(2000). 아동의 성, 출생순위 및 부모의 양육태도가 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원석사학위논문
  33. 이혜상(2003). 취업모의 양육태도와 유아의 부적응 행동간의 관계. 열린유아교육연구, 8(3), 337-354
  34. 이혜원(2005). 교사용 유아의 사회적 유능감 평가척도 개발 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문
  35. 이화용(1989). 어머니의 양육태도와 유아의 사회성숙도에 관한 연구. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  36. 장영숙, 강영석, 김희정(2003). 유아의 연령 및 성별과 부모의 양육태도에 따른 유아의 친사회적 행동. 아동학회지, 24(4), 41-53
  37. 전선옥(2000). 유아기의 기본생활습관교육. 교육연구정보, 37. 22-30
  38. 정금자(2001). 유아의 사회생활을 위한 기본 생활습관 교수 방법. 인문예술논총, 22, 157-172
  39. 조혜선(1999). 아버지의 양육태도에 따른 유아의 사회성숙도 및 사회 문제 해결전략 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  40. 최경순(1992) 아버지의 양육태도 및 참여도와 아동의 사회적 능력과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  41. 최정미(2002). 어머니의 성인기 애착과 애정적 양육행동이 아동의 사회적 능력에 미치는 영향. 대한가정학회지, 40(4), 125-138
  42. 힌국어린이육영회 부설연구원(1994). 유아교육 현장에서의 기본생활습관 교육
  43. 현경진(2002). 역할극 놀이를 통한 기본생활습관 지도. 교육제주, 116, 122-125
  44. Baumrind, D.(1967). Childcare practice ante ceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43-88 https://doi.org/10.1037/h0024919
  45. Becker, W. C.(1964). Consequences of different kinds of parental discipline, In M. L. Hoffmann, & M. W. Hoffmann, M. W. (Eds.), Review of Child Development, 1. N.Y: Russell Sage Foundation
  46. Cohen, S., & Wills, T. A(1985). Stress, Social support and the buffing hypotheses. Psychological Bulletin, 98
  47. Katz, L. G., & McClellan, D. E.(1997). Fostering children's social competence: The teacher's role. NAEYC Research into Practice Series
  48. Kohn. M., & Roseman. B. L.(1972). A social competence scale and symptom checklist for the preschool child: Factor dimensions, their cross-instrument generality and longitudinal persistence. Developmental Psychology, 6, 430-444 https://doi.org/10.1037/h0032583
  49. Krmer, L., & Gottman, J. M.(1992). Becoming a Sibling: What a little help from my friends. Developmental Psychology, 28, 685-699 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.4.685
  50. O'Mally, J. M.(1977). Research perspective on social competence. Merrill-Palmer Quarterly, 23(11), 29-44
  51. Roe, A.(1953). The making of a scientist. New York: Dodd, Mead
  52. Rose-Krasnor, L.(1997). The nature of social competence: A theoretical review. Social Development, 6, 111-135 https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.1997.tb00097.x
  53. Schaefer, E. S., & Bayley, N.(1959). Development of a Maternal Behavior Research Instrument. The Journal of a Genetic Psychology
  54. Scott-little, M. C, & Holloway, S. D.(1992). Child care provider's reasoning about misbehaviors: Relation to classroom control strategies and professional training. Early Childhood Research Quarterly, 7, 595-606 https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90125-I
  55. Sharpe, P.(1994). A study of some and school factors which influence the social behavior of some preschoolers in Singapore. Early Child Development and Care, 104, 23-33 https://doi.org/10.1080/0300443941040102
  56. Stevenson, M. B., Thomson, R. H., & Roach M. A(1988). A social relations model analysis of parent and child play. Developmental psychology, 24(1), 101-108 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.1.101
  57. Symonds, P. M.(1949). The Dynamics of Parent-Child Relationship. N.Y.: Teachers College, Columbia Univ
  58. Verna, M. A, & Spina, M.(2002). Parental processes and self -concepts effect the academic achievement of Italian students. Paper presented at the Annual Meeting of AERA. April 1-5, New Orleans, LA
  59. Zigler, E., & Trikett, P. K.(1978). IQ., social competence, and evaluation of early childhood intervention program. American Psychologist, 33, 778-798 https://doi.org/10.1037/0003-066X.33.8.778