A Study on Visual Perception of Hologram Advertisement

홀로그램 매체를 활용한 광고의 시각인지도에 관한 연구

  • 조용재 (남서울대학교 시각정보디자인학과)
  • Published : 2006.12.28

Abstract

A hologram is a three-dimensional image reproduced from a pattern of interference produced by a split coherent beam of radiation. Therefore not only can it express the three dimensional properties of the object, but because of it ability to show the depth and spatial properties of the object holograms may be a more effective tool in advertising for its visual appeal. This study presents 'hologram'a three dimensional stereo imaging, as the expression technique in advertising of the next generation, and with proper understanding of 'hologram' and of all its potential applications discusses opportunities for advertisements that are distinct from the multi media advertisements of today. The basic concept of Holograms and their application methods were presented in the thesis, and by using Sales Promotion advertisement as example, discussed what elements are required in order to produce an effective advertisement using holograms.

일반인들이 '3차원업체영상'이라고 알고있는 홀로그램은 1947년 데니스가보 (D.Gabor)가 최초로 발견한 빛의 정보를 기록할 수 있는 특징을 가진 새로운 매체이다. 홀로그램은 물체에서 나오는 두 가지 파장의 간섭결과로서 이룩되는 간섭무늬를 기록하는 것으로 물체의 입체감 표현뿐만 아니라 빛과 공간 조형의 표현이 가능하기 때문에 시각적으로 한층 더 나은 결과를 기대할 수 있다. 홀로그램과 광고의 접목을 가정하여 기존광고매체와 홀로그램광고매체의 시각인지도를 측정 분석하여 홀로그램 광고는 기본방식의 광고보다 시각적 인지도가 높을 것인가에 대하여 알아보고, 하이테크 시대에 부합하는 새로운 광고매체로서, 홀로그램이 소비자에게 시각적으로 주의와 흥미를 유발하는데 우수하여 제3의 시각적 광고매체의 형태로 발전 가능성이 있는지에 대하여 알아본다.

Keywords