중학생의 식품 구매 행동 실태

A Survey on Food Purchasing Behavior among Middle School Students

  • 오미란 (한국교원대학교 가정교육과) ;
  • 이혜숙 (한국교원대학교 가정교육과) ;
  • 나현주 (한국교원대학교 가정교육과) ;
  • 김영남 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Oh, Mi-Ran (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education) ;
  • Lee, Hye-Suk (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education) ;
  • Na, Hyeon-Ju (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim, Young-Nam (Dept. of Home Economics Education, Korea National University of Education)
  • 발행 : 2006.12.30

초록

본 연구는 청소년의 성장과 성숙 그리고 건강에 직간접으로 영향을 미칠 수 있는 식품 구매 행동에 주목하고, 청소년의 바람직한 식품 선택 및 구매를 위한 식생활 교육 프로그램 개발에 기초가 될 자료를 마련하고자 중학생 253명을 대상으로 식품 구매 행동을 파악하고, 식품을 구매할 때 고려하는 사항, 식품 구매에 미치는 광고, 친구와 부모님의 영향을 조사하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 중학생들은 식품 관련 정보를 광고와 같은 대중매체를 통해 얻고 있었으며, 용돈에서 식품 구입비가 차지하는 비율은 $20{\sim}30%$가 가장 많았다. 중학생들은 평균 $2{\sim}3$일에 1회 정도 배고픔이나 갈증을 해소하기 위해 하교 후에 집 근처 가네 또는 편의점에서 주로 과자류와 빙과류를 구매하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 성별, 어머니의 학력, 가정의 경제수준, 용돈 금액, 용돈 수령 주기, 용돈 사용 내역 기록 실태, 학교 소재 지역에 따라 식품 구매 행동에 있어서 차이가 나타났다.(p<.05, p<.01, p<.001). 셋째, 중학생들은 식품을 구매할 때 가격(용량)이나 맛을 가장 중요하게 생각하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 식품을 구매할 때 고려하는 사항들은 성별, 부모의 학력, 그리고 용돈 액수에 따라 차이가 나타났다(p<.05, p<.01, p<.001). 다섯째, 광고, 친구, 그리고 부모님이 중학생의 식품 구매에 미치는 영향을 분석한 결과, 중학생들은 식품 광고를 보면 구매 의욕이 생기고 같은 종류의 식품이라면 광고된 식품을 선택하고 스스로의 선택에 비교적 만족하는 편이지만 식품 광고의 내용을 전적으로 신뢰하거나 광고된 식품의 품질이 더욱 우수하고 생각하고 있지는 알았다. 여섯째, 성별, 어머니의 직업, 가정의 경제 수준, 그리고 용돈 액수에 따라 식품을 구매 할 때 광고, 친구, 부모님이 미치는 영향이 다르게 나타났다(p<.05, p<.01, p<.001). 이상의 인구 결과로 볼 때, 식품을 구매할 때 가격(용량)과 맛을 가장 중요하게 고려하고 주로 광고나 친구에 영향을 받는 청소년의 식품 구매 행동은 청소년의 성장, 성숙 및 건강에 지대한 부정적 영향을 미칠 수 있으므로 식품에 대한 올바른 지식의 습득을 토대로 건강 지향적인 합리적인 식품 선택 및 구매 능력을 신장시킬 수 있는 교육의 강화가 필요하다고 본다.

The purpose of this study was to provide basic data for developing nutrition education program focusing on the health-oriented food choice and purchase which affect the adolescents' health. The data was collected by means of questionnaire from the total of 273 students who were living in cities and myun district and final 253 questionnaires were analyzed by using the SPSS/WIN 10.0 program. The results are summarized as follows. First, the major source of information on food was mass media, especially advertisement and students spent $20{\sim}30%$ of allowance on food purchase. The students purchased cookies or ice cream mainly, once every 2-3 days at the store near house, after school, for appeasing hunger or thirst. The influence of gender, mother's education level, economic status of family, the amount of allowance, the period of receiving allowance, the details of allowance recording, school location on food purchasing behavior were significant(p<.05). Second, the price and taste were the most important factors when the students purchase food. Nutrition and food sanitation/safety were considered less important by the students. The factors considered when the students purchase food were significantly different between Sender, father and mother's education level, and the amount of allowance(p<.05). Third, middle school students' food purchase behavior were influenced by advertizement, friends, parents. The influence of advertisement, friends, parents when the students purchase food were significantly different between gender, mother's career, economic status of family, and the amount of allowance(p.<05). From tile result of this study, the middle school students consider price and taste more than the other factors related nutrition and health in purchasing foods. Therefore, it will be necessary to develope and enforce nutrition education program focusing on how to choose and purchase safe, nutritious, delicious and cheap foot for adolescents.

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