Development and Effect of Consumer Education Program for the Middle School Creative Extra Curricular Activities

중학교 창의적 재량활동 시간을 활용한 소비자교육 프로그램 개발 및 효과

  • 김정희 (안동대학교 생활과학대학 생활환경복지학과) ;
  • 김향란 (경북 상운중학교)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

This study was to develope and applicate the consumer education program with appropriate level for middle school students so that they could take systematic consumer education by using creative-discretionary activity. The procedure of this study was researching and analyzing the degree of learner's need and choosing the contents of education involved with the characteristics of adolescent consumers. This education program was performed at creative-discretionary activity class with the 3th grade of middle school. To evaluate the effect of education program, we compared with the difference of student's knowledge and attitude before and after this program was performed. Although there was no significant difference, student's knowledge and attitude was improved much better. And there marked a high satisfaction rate of 3.87 about the overall method of consumer education.

본 연구는 청소년인 중학생을 대상으로 창의적 재량활동 시간을 활용하여 체계적인 소비자교육을 실시할 수 있도록 중학생 수준에 맞는 프로그램을 개발하고 적용하였다. 연구 절차로는 먼저 학습자의 요구도를 조사 분석한 후, 청소년소비자의 특성, 용돈관리와 투자법, 신용관리법, 소비자정보, 다양한 구매방법, 청약철회, 소비자 피해 해결방법과 절차, 환경 보호 및 에너지 절약을 학습내용으로 선정하였다. 그 내용을 중심으로 하여 17차시의 교수-학습 과정 안을 개발하고 이에 따른 학습지라 다양한 시청각 자료를 제작하였다. 이렇게 개발된 교육프로그램을 중학교 3학년생 15명을 대상으로 창의적 재량활동시간에 교육을 실시하였다. 그리고 교육프로그램의 효과를 평가하기 위하여 교육실시 전과 후의 지식 및 태도의 차이를 비교하였으며, 교육실시 후 본 프로그램의 교육방법에 대한 학생들의 만족도를 조사 분석하였다. 이와 같은 교육 프로그램을 개발 적용 평가하는 과정을 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 교구학습지도안, 학습지 및 다양한 학습 자료를 개발하고 창의적 재량활동시간에 적용함으로써 소비자교육을 효율적으로 시행할 수 있도록 하였다. 둘째, 강의, 경험담 발표, 역할극, 모둠별 조사활동, 인터넷활용, 실물활용, 토의활동, 퀴즈 등 다양한 교육방법을 통해 학생들의 학습 동기유발과 학습활동의 흥미도를 높이고 소비자교육이 활발하게 이루어지도록 하였다. 셋째, 본 프로그램을 활용하여 시범적으로 교수-학습을 실시하고 소비자교육 지식 및 태도 영역의 사전 사후 평가에서 지식 및 태도에 큰 변화가 있었다.

Keywords