A Study on Secondary School Girl Students' Life Style, Attitude toward Appearance and Clothing Attitude

중.고등학교 여학생의 라이프스타일, 외모에 대한 태도와 의복태도와의 관련 연구

  • Lee, Eun-Hee (Dept. of Home Economics Education, WonKwang University)
  • 이은희 (원광대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

The objectives of this study were to classify of life style of secondary school girl students, to investigate the relationships between life styles, attitude toward appearance and clothing attitude. The method of this study was survey research by using questionnaires. Subjects were 658(middle school students 327, high school students 331) girl students located in Jeollabukdo province. In this statistical analysis, SPSS 11.5 for Windows program was utilized to calculate frequency, mean, cronbach's ${\alpha}$, factor analysis, t-test, Pearson's correlation, multiple regression analysis. The results of this research were as follows: The results of analysing the factors to the response lifestyles, attitude toward appearance and clothing attitude emerged five dimensions(digital orientation, material orientation, positive activity, achievement orientation, frugality), three dimensions(needs conformity value toward appearance), five dimensions(fashion pursuit, gender attractiveness, self-expression, aesthetic, and modesty). High school girls' students showed higher digital orientation and positive activity life styles, attitude toward appearance, clothing attitude except of modesty. Clothing attitude variables except of modesty had positive correlations with lifestyles and attitude toward appearance. However, modesty of clothing had negative correlations with life styles and attitude toward appearance. As a conclusion, secondary school girl students' life styles and attitude toward appearance constituted important characteristics which could affect clothing attitude directly.

본 연구는 2005년 11월중에 전북지역 여자 중 고등학생 658명을 대상으로 설문지법에 의해 라이프스타일, 외모에 대한 태도와 의복태도와의 관련성을 알아보고, 이들 변인들의 영향력을 파악함으로써 청소년기 의생활 연구의 기초 자료를 제공하고자 하였다. 측정도구의 요인분석 결과, 라이프스타일은 디지털성향, 적극적 활동성 성취지향성, 가정지향성, 물질지향성 5개 요인이, 외모에 대한 태도는 외모에 대한 욕구, 외모에 대한 동조, 외모에 패한 가치의 3개 요인이, 의복태도는 유행추구, 성적매력성, 개성/자기표현, 심미성, 정숙성의 5개 요인이 선택되었다. 자료분석은 SPSS 11.5 for Windows Program을 사용하여 요인분석, Cronbach's alpha 신뢰도 계수, Pearson의 적률상관관계 분석, t-검증, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구 결과, 첫째, 라이프스타일 변인 중 디지털성향과 적극적 활동성은 여고생이 여중생보다 높았고, 가정 지향성은 여중생이 여고생보다 높게 나타났다. 외모에 대한 태도와 의복태도는 정숙성을 제외한 모든 변인에서 여고생이 여중생보다 높게 나타나 유의적인 차이를 보였다. 둘째, Pearson의 적률상관관계를 사용하여 라이프스타일과 외모에 대한 태도, 의복대도의 관련성을 분석한 결과, 의복태도 변인 중 정숙성을 제외한 성적매력성, 유행추구, 개성/자기표현, 심미성은 외모에 대한 태도 변인과 라이프스타일의 가정지향성을 제외한 모든 변인과 정적관계를 나타내었다. 셋째, 의복태도에 대하여 라이프스타일과 외모에 대한 태도, 학교간 변인이 동시에 미치는 영향을 파악하기 위하여 단계적(stepwise) 방법에 의한 다중회귀분석을 실시하였으며 그 결과, 외모에 대한 동조와 욕구가 높고, 라이프스타일에서 가정지향성 성향이 낮으며 적극적 활동성과 디지털 성향이 높은 여고생이 의복태도 변인 중 유행을 추구하였고, 외모에 대한 욕구와 동조가 높고, 적극적 활동성과 물질지향성이 높은 여고생이 의복의 성적매력성을 중요시하였다. 외모에 대한 가치와 욕구가 높고, 적극적 활동성과 성취지향성이 높으며, 가정지향성이 낮은 여고생이 의복의 개성/자기표현을 중요시하였으며, 외모에 대한 가치와 욕구가 높고, 성취지향성과 적극적 활동성이 높으며 가정지향성이 낮은 여고생이 의복의 심미성에 관심이 높았다. 외모에 대한 가치와 욕구, 동조가 낮고, 물질지향성과 적극적 활동성이 낮으며 가정지향적인 여학생이 의복의 정숙성에 관심이 높았다. 결론적으로 중 고등학교 여학생의 라이프스타일, 외모에 대한 태도와 의복태도는 밀접한 관련이 있음을 알 수 있었다.

Keywords