A Study on Meaning of Open Structure in Clothing Design

복식 디자인에 표현된 의미적 열린 구조

  • Cho, El-Lie (Dept. of Fashion Design, Jangan College) ;
  • Kim, Young-In (Dept. of Human Environment & Design, Yonsei University)
  • 조애래 (장안대학 패션디자인과) ;
  • 김영인 (연세대학교 생활디자인학과)
  • Published : 2006.12.29

Abstract

The purpose of this study is to apply a concept of open structure to clothing design and to verify the characteristics found in the various types of clothing which has open structure. The literatures from various academic fields including philosophy, literature, social science, architecture, and fine arts are investigated to define the concept of openness and to analyze it from the perspectives both of the visual and of the moaning of openness. This paper is to identify the types and the characteristics of clothing by future intention, complexity, discontinuity of open structure. By closely examining fashion design after 1980s found in fashion collection publications and designer's websites, the results of this study are as follows: first, the concept of openness can be classified into two different levels, that is, visual and meaning, secondly, in clothing the concept of open structure is applied to the meaning side by future intention, by complexity and by discontinuity. Open structure through future Intention has new content and interpretation and must have the possibility of intelligence awakening, future guidance and basic contents. Open structure through complexity has secondary function exists concurrent with the shape key example is the smart clothes with the digital functions. It has functions of amusement, supplement and protective, and is future clothes which satisfies with health, welfare, desire of beauty. Open structure with discontinuity is clothes with dramatic changes in system, structures and states. Structure can be changed by silhouette, detail, or fabric, material, or dramatic and practical function as tools in terms of productions and environment. This study can help to formulate and to integrate the concept of open structure in clothing with various phases and enhance the value of clothes by showing an application of the concept of openness to the clothing in meaning level.

Keywords

References

  1. 시사영어사/랜덤하우스 영한대사전 (1995), pp. 1607-1608
  2. 세계 철학 대사전 (1992). 서울: 교육출판 공사, pp. 772-773
  3. Umberto Eco. 조형준 옮김 (1995). 열린 예술작품: 카오스모스의 시학. 서울: 새물결. pp. 111-149
  4. 한국 세계 대백과 사전 (1995), 24권, pp. 13961-13962
  5. Michael Hauskeller. 김현희 역. (2002). 예술 앞에 선 철학자, 서울: 이론과 실천, pp. 159-163
  6. 김상숙 (2001). 시각예술 문화읽기. 서울: 재원, pp. 10-11
  7. 신방흔 (2001), 시각예술과 언어철학. 서울: 생각의 나무, pp. 27-42
  8. 노은주, 이영수 (2003). 현대건축에 있어서 공간의 연속성과 불연속성 표현에 관한 연구. 대한 건축학회, 23(2), pp. 725-728
  9. 세계 철학 대사전 (1992). 서울: 교육출판 공사, p. 449
  10. 김치수 (1989). 바르트의 기호학 기호학적 모험을 중심으로. 불어불문학 연구, 24(24), pp. 69-75
  11. 박명희 (1990). 이세이미야케의 의상에 나타난 형태미와 상징성에 관한 연구. 대한가정학회지, 28(1), pp 9-20
  12. 김민자 (1986). 1960년대 팝아트의 사조와 패션. 한국의류학회지, 10(1), p. 69
  13. 김미성, 배수정 (2003), 이세이미야케의 패션 철학을 통해 나타난 디자인 특징에 관한 연구. 복식, 53(6), pp. 163-164
  14. 김미성, 배수정 (2003). 이세이미야케의 패션 철학을 통해 나타난 디자인 특징에 관한 연구. 복식, 53(6), p. 163
  15. 윤은재 (2003). 일본인 디자이너가 현대 패션에 미친 영향 연구. 대한가정학회지, 41 (8), p 179
  16. 정성혜 (1995), 일본 패션이 현대 패션에 미친 영향-1980년대를 중심으로. 복식, 25(0), p. 29
  17. 주명희 (1997). Jean Paul Gaultier의 의상에 나타난 디자인 특성에 관한 연구. 한국여성교양학회지, 4(0), p. 160
  18. 구인숙 (1995), 앞의 책, pp. 3-6
  19. 최영옥 (2001) 장폴콜티에 작품에 나타난 내적 해체 경향. 복식문화연구, 9(4), pp. 583-584
  20. 윤은재 (2003). 일본인 디자이너가 현대 패션에 미친 영향 연구. 대한가정학회지, 41 (8), p. 179
  21. 김혜영 (2000). 의복에서의 탈구조적 공간과 가시성에 대한 연구. 복식, 50(4), pp 5-20
  22. 이민정 (2003). 현대패션에 나타난 디지털 커뮤니케이션 문화의 영향에 관한 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 논문, pp. 104-105
  23. 신혜원 외 (2003). 의복과 현대 사회. 서울: 신정, pp. 281-282
  24. J. Rantanen et. al. (2002). Smart Clothing Portotype for the Arctic Environment Personal and Ubiquitous Computing, pp. 3-16
  25. 장애란, 현명관 (2003). 디지털 의복에 표현된 디지털 패러다임. 복식, 53(4), p. 32
  26. 조길수 (2000). 디지털 의복. 섬유기술과 산업, 4(1/2), pp. 148-157
  27. retrieved May 26, 2004 from http://sutdentweb.uwstout.ut.edu/rustonga/Current%20Status.htm
  28. 신혜원 외 (2003). 디지털 의복에 표현된 디지털 패러다임. 복식, 53(4),, pp. 283-286
  29. J. Rantanen et. al. (2002). Smart Clothing Portotype for the Arctic Environment Personal and Ubiquitous Computing, pp. 3-16
  30. retrieved May 26, 2004 from http://radio.weblogs. com/0105910/2003/10/l3.html
  31. retrieved May 20, 2004 from http://digitaldeliver ance.manilasites.com/2003/06/11
  32. retrieved May 25, 2004 from http://itmatters.com. ph/news/news_121020011.html
  33. retrieved May 20, 2004 from http://admin.urel.washington.edu
  34. Steve Mann (1996). 'Smart Clothing': Wearable Multimedia Computing and 'Personal Imaging' to restore the Technological Balance between People and There Environmetns. ACM 0-89791-871-1/96/11, pp. 163-174
  35. Maggie Orth, Rehmi Post. Emily Cooper (1998). Fabric Computer Interfaces. ACM 1-58113-028-7, pp. 331-332
  36. 장애란, 현명관 (2003). 디지털 의복에 표현된 디지털 패러다임. 복식, 53(4), pp. 31-47
  37. Michael Hauskeller. 김현희 역 (2002). 예술 앞에 선 철학자, 서울: 이론과 실천, pp. 149-154
  38. 철학 대 사전 (1989). 한국철학사상연구회. 서울: 동녁. p. 576
  39. 김영자. (1986). 앞의 책. p. 155
  40. 김영자. (1986). 앞의 책. p. 156-157
  41. 오현정 (1989). 의복의 미적 가치 평가. 서울 대학교 대학원 석사학위 논문
  42. 류덕한, 이욱자, 흥민규 (2000). 어패럴 소재. 서울: 교문사. pp. 310-311
  43. retrieved May 26. 2004 from http://studioorta.free. fr/lucy_orta.html