DOI QR코드

DOI QR Code

An Elementary Educational Contents Retrieval System Using Semantic Web

시맨틱웹을 활용한 초등학교 학습자료 검색시스템

  • 이희경 (서울여의도초등학교) ;
  • 전우천 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

Although the current Web search engines provide tremendous information, it is hard to find right information among the huge information. Users need to spend extra time to filter out unnecessary information. In order to overcome the limit of current Web search engines, Semantic Web was developed to provide efficient search, integration, and reuse of information by structuring semantic information from Web resources. In this paper, an elementary education contents retrieval system using Semantic Web is proposed. The proposed system emphasizes history contents that have high relevancy among data. For construction of the proposed system, ontology is proposed first for elementary study contents and ontology for historical contents is proposed for easy access to those contents using semantic relation among them. Based on the ontology, the proposed system is designed and implemented. The proposed system has the following characteristics. First, the system provides various query formats in detail so that search results can be refined efficiently. Second, the system presents only semantically information connected with key words or including key words using study contents ontology. Finally, the proposed system can increase study effects by presenting various contents that are related with query by users.

웹의 활용이 보편화 되면서 웹을 통한 자료의 검색이 증가하고 있으나, 웹상의 방대한 자료 중에서 학습자가 꼭 필요한 학습자료를 찾는 것은 쉬운 일이 아니다. 검색엔진을 이용할 경우 원하는 정보를 어느 정도 찾을 수 있으나 검색어 일치방식에 의존하는 현재의 검색엔진의 특성상 결과가 만족스럽지 못한 경우가 많다. 또한 검색 결과 중에서 연관이 없는 정보를 필터링하기 위해 사용자가 많은 시간을 낭비하기도 한다. 본 연구에서는 웹 자원의 의미정보를 구조화하여 정보의 효율적인 검색, 통합, 재사용을 가능하도록 하는 시맨틱 웹(Semantic Web)기술을 활용하여 초등학교 학습자료에 적합한 온톨로지(Ontology)를 제안하고, 의미적 연관관계를 통해 학습내용에 접근할 수 있도록 초등학교의 역사분야 학습 내용에 관한 온톨로지를 구축하였다. 또한 이를 기반으로 학습자료를 검색할 수 있는 시스템을 설계하고 구현하였다. 본 검색시스템의 특징은 다음과 같다. 첫째, 학습자료와 연관된 사용자 질의어를 보다 상세하게 입력받아 검색결과를 얻는다. 둘째, 사용자 질의어를 바탕으로 학습자료 온톨로지에 질의하여 검색어가 포함된 결과 및 검색어와 연관된 정보를 검색결과로 얻는다. 셋째, 질의어와 연관된 내용을 함께 제시함으로써 학습의 효율을 높일 수 있다.

Keywords

References

  1. Berners-Lee, T., Hendler, J. and Lassilam O., 'The Semantic Web,' Scientific American 2001
  2. 전성희, 김갑수, 초등학생 언어수준에 적합한 검색엔진, 한국정보교육학회지, 7(2), 2002
  3. World Wide Wib Consortium Issues RDF and OWL Recommendations, http://www.23.org/2001/01/sws-press release.html.en
  4. 최중민, 시맨틱 웹의 개요와 연구동향, 정보과학회지, 21(3), p.4, 2003
  5. Gruber, T. R. 'Toward principles for the design of ontologies used for knowledge sharing,' 1993 https://doi.org/10.1006/ijhc.1995.1081
  6. 이진중, 온톨로지 기반 지능형 검색 시스템, 석사학위논문, 원광대학교, pp.7-8, 2003
  7. 이은주, 시멘틱 웹을 위한 문서검색시스템, 석사학위논문, 계명대학교, pp.21-22, 2003
  8. 임인숙, 시멘틱 웹기술을 활용한 인터넷 쇼핑몰에서의 상품검색 시스템 구현, 석사학위논문, 숙명여자대학교, p.17. 2004
  9. Jian Qin, Stephen Paling, 'Converting a controlled vocabulary into and ontology : the case of GEM,' Information Research, Vol.6, No.2, 2001
  10. Jian Qin, 'EDUONTO' http://web.syr.edu/~jqin/eduonto/eduonto.html
  11. Jian Qin, 'LOV: Learning Object Vocabulary,' 2004. http://web.syr.edu/~jqin/LO/LOV2/
  12. 한국교육학술정보원, http://keris.or.kr
  13. 정은경, 시맨틱웹 환경에서의 온톨로지 기반 정보검색시스템, 석사학위논문, 제주대학교, 2004
  14. 양정진, 시맨틱 웹에서의 온톨로지공학, 정보과학회지, 21(3), p.33, 2003
  15. Natalya F. Noy, Deborah L. McGuinness, 'A Guide to Creating Your First Ontology,' Stanford Knowledege Systems Laboratory Technical Report KSL-01-05, 2001