A Study on the Sensibility Image of Christian Dior Fashion

크리스찬 디올 패션의 감성 이미지 연구

  • Chun, Hei-Jung (Dept. of Clothing Science, The Graduate School of Seoul Women's University) ;
  • Lee, Youn-Jeong (Dept. of Skin Esthetics & Beauty Design, Choonhae College)
  • 전혜정 (서울여자대학교 대학원 의류학과) ;
  • 이윤정 (춘해대학 피부미용디자인과)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

Christian Dior has been standing to a good position in fashion and make-up for a long time, and it has been growing up continuously. The purpose of this study was to find out data that a point of view on sensibility. So first, this study analyzed image components of Christian Dior fashion, then this study examined aesthetic characters of Christian Dior fashion. For researching the image of Dior based on an historical consideration of Dior, subjects were fixed in this study. 1) Analyzing image components of Dior fashion 2) Examining image characters of Dior fashion 3) Researching consumers understand how to image of Dior fashion. The study was theoretical and established method; using more than a graduate student-major in clothing and make up, survey$(2004.5\sim6.)$ and SPSS 10 program statistics method. As the results, in Dior fashion, this study analyzed the factors of shape, color, material and texture, and that indicated character of chic, classic, gorgeous and romantic image on the foundation of elegant beauty. As consumers understood that as a same image. By analyzing the image as an emotional side, it could be fundamental data of emotional marketing for Asian.

Keywords

References

  1. 이경희 (2001). 패션 감성의 측정 도구 개발에 관한 연구(제1보). 한국의류학회지, 25(3)
  2. 박수진 (1999). 표면디자인에 대한 감성 공간 모형연구. 연세대학교 대학원 심리학과 박사학위논문
  3. 김애경 (2003), 패션 컬렉션에 나타난 Head Image 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  4. 이경희, 김유진 (2001). 패션감성의 척도화 과정. 한국감성과학회지 4(1)
  5. 이선화 (2003). 바로크와 로코코 시대 플로럴 패턴의 조형성 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  6. M. Eliade, 이은봉 역 (1998). 성과 속. 한길사, p. 24
  7. M. Durand-Charre (1997). The Microstructure of Su-petelloys, Gordon and Breach Science Publishers, p. 11
  8. 이경도 (1996). 색채 이미지와 코디네이션에 관한 연구. 효성카톨릭대학교 대학원 석사학위논문, p. 3
  9. 고현진 (2003). 복식에 표현된 엘레강스에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 10
  10. 이경손, 김희섭 (1998). 의생활과 패션 코디네이션. 교문사, p, 136
  11. 정운길 (2001). 패션전문자료사전. 사전연구사, p. 1219
  12. 이언영 (2003). 토탈 패션 이미지 연출에 관한 연구-고저스 이미지를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 63
  13. 이경아, 전혜정 (2004). 로맨티시즘 복식의 양식(I).복식, 54(1), p. 142
  14. 미술도서편찬위원회 (1994). 미술인명용어사전. 도서출판 우람, p. 166
  15. 이경아, 전혜정. (2004). 로맨티시즘 복식의 양식(I), p. 155
  16. 이경손, 김희섭. (1998) 의생활과 패션 코디네이션. p. 136
  17. 조규화, 구인숙, 금기숙 (1995). 복식사전. 경춘사
  18. 이경손, 김희섭. (1998) 의생활과 패션 코디네이션, p, 142
  19. 오희선, 박화순 (1994). 의상디자인. 경춘사, p, 223
  20. 이경손, 김희섭. (1998) 의생활과 패션 코디네이션,p. 136
  21. 정유경 (2004). 20세기 프랑스 패션과 이탈리아 패션의 비교 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문,p. 88
  22. Henri Focillon (1955). Vie des Formes. Universitaires de France,Paris. 杉本秀太郞譯 (1969). 形의 生命. 東京; 岩波書店,p, 1
  23. Emeralda de Rethy,Jean Louis Perreau (2001). Christian Dior-The early years. Thames & Hudson,p,7
  24. 이경희 (1979). 이브 생 로랑-그의 작품의 세계. 이화 여자대학교 대학원 석사학위논문,p,9
  25. 조규화 (1977). 크리스짱 디올 연구. 국민대학 논문집. 국민대학교,p. 244
  26. 정유경. 20세기 프랑스 패션과 이탈리아 패션의 비교 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문,p.85
  27. Francois Giraud (1987). Dior Christian Dior 1905-1957. Thames and Hudson,p. 42
  28. 공미선,채금석 (2003),Christian Diar 오트 쿠튀르의 디자인 오리지날리티. 복식, 53(2),p. 67
  29. 마이크 페이스튼 (1999),정숙경 역,포스트모더니즘과 소비문화. 현대미학사, p. 10
  30. Philip Thomson,김영우 역 (1986). 그로테스크(Grotesque). 서울대학교 출판부,pp. 15-16
  31. Shigenobu Kobayashi,언어이미지 스케일. 일본색채 연구소