READY MADE Creative Gymnastic for Designers

READY MADE디자이너를 위한 창조적인 훈련 연구

  • Bruno, Marco (Konkuk University Graduate School of Architecture)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

A 'Readymade' is an everyday object selected and designated as art. The term was coined by Marcel Duchamp to describe his artistic process based on the attempt to destroy the notion of the uniqueness of the art object: his influence went for beyond the art world affecting all design activities based on creativity. The purpose of this study is to investigate the ready-made technique from an educational point of view. Starting from Duchamp experience and his further influence on the design world, the study aims to demonstrate the value of the ready-made technique as a basic element in the education of young designers. The research method is based on the empirical observation of the results of the same project assigned to forty different students in different universities. The collected results were grouped in four families according to each specific generative method: constructive, conceptual, aggregative and elaborative. These four categories, derived by the observation of the results, represent tangible variations of the same disciplined technique. This flexibility demonstrates the value of the ready-made process as a foundation practice particularly indicated for young designers. These are the main skills students developed through its application to design projects; exploring and reconsidering attitude, recycling issues, new identity to familiar objects, focus on ideas.

'레디 메이드' (Ready made)란 예술로 선택 제안된 일상의 사물들을 의미한다. 이 용어는 예술적 오브제가 지닌 특수성을 파괴하고자 하였던 뒤샹의 창작과정에서 만들어졌는데 예술세계를 넘어 창의성을 기초로 하는 모든 디자인 영역에 영향을 끼쳤다. 본 연구의 목적은 교육적 관점에서 '레디 메이의'(Ready made)방법 고찰에 있다. 뒤샹의 경험과 그가 디자인 세계에 끼친 영향을 시작으로. 본 연구는 교육적인 관점으로서 레디메이드 방법론적인 테크닉을 연구하였다. 이 연구 방법은 서로 다른 여러 대학의 40명의 학생들에게 프로젝트를 임명하여 나온 경험적인 관찰의 결과를 토대로 하였다. 수집된 결과는 구성적, 개념적, 집합적, 정교적, 각각의 구체적 특성이 있는 방법에 따라 4가지로 분류하였다. 관찰의 결과에 따라 나뉜 4가지 카테고리는 같은 방법으로 훈련되어진 기술의 다양함이 실체적으로 표현되었다. 이것은 젊은 디자이너들을 위해 특별하게 제안된 기본적인 연습으로서 레이디 메이드 기법이 지닌 가치를 유연성 있게 보여주고자 하였다. 아이디어에 중점을 둔 일상의 오브젝트의 새로운 정체성과 재활용의 관심, 재인식, 탐구에 의해 디자인된 프로젝트의 관련을 통해 학생들의 중요한 기술이 발전되었다.

Keywords