A Study on Expressed in Animations - Focused on Incredible -

애니메이션에서 표현되는 공간에 관한 연구 - 인크레더블을 중심으로 -

  • 전정숙 (한국폴리텍대학 컴퓨터애니메이션학과) ;
  • 손영범 (성균관대학교 예술학부 디자인학)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

The earlier animations aimed to express the characters realistically by making the illustrations look like moving and alive. Since then, animations have been influenced by development of media technology, men's changed mentality and evolvement of diverse social phenomena, while influencing them, too. Among them, the computer which emerged first in 1946 has sewed to more diversify the tools for realistic expressions of animations, and further, enhance the intellectual power of expression media only to expand the new visual expressions and thereby, usher in a multi-media video information environment. Moreover, this technology or computer has urged every discipline to disintegrate its conventional order for the post-modernism characterized by polysemous, diversified, obscure and sometimes, mutually contradicting elements, and as a result, animations had to find a new breakthrough in the conventional reality (cognitive and reflective reality). Thus, animations have been real enough to be perceived impromptu and emotionally, faster than the logical cognitive process beyond the simple technological barrier or the screen image processing. With such backgrounds in mind and by defining such a reality as 'sensuous reality', this study aimed to apply Gilles Deleuze's, reality of space to animation films and interpret it.

초기의 애니메이션은 단순히 삽화에 움직임을 줌으로서 살아있는 듯한 표현의 리얼감을 목표로 하였다. 이후 애니메이션은 미디어 기술의 발달과 인간의 의식변화, 그리고 사회현상들의 다양한 변화에 의해 영향을 받고, 영향을 끼쳐왔다. 그 중에서도 1946년에 처음 등장한 컴퓨터는 애니메이션의 리얼리티 표현의 도구를 더욱 다양화시켰고, 나아가 표현 매체의 지적능력 향상을 초래하여 새로운 시각영역의 확대와 의식을 확장하는 다원적인 영상정보 환경으로 바뀌었다. 또한 이 기술은 모든 영역에 있어서 보편적 질서의 해체와 다의적이고 다양함과 모호함, 그리고 때로는 서로 모순적인 요소들이 함께 내포하고 있는 포스트모더니즘 속에서 애니메이션은 기존의 리얼리티(지각적 리얼리티와 반영적 리얼리티)에서 새로운 돌파구를 찾아야만 하였다. 따라서 애니메이션은 단순한 화상처리라는 기술의 벽을 넘어서서 논리적인 지각과정의 경로보다 빠르고 즉흥적이고 감성적으로 지각할 수 있는 리얼리티로의 전환을 이루게 된 것이다. 이를 본 연구에서는 '감각적(感覺的) 리얼리티'라고 명명하며, 이에 관한 연구의 일환으로서 질 들뢰즈(Gilles Deleuze,)의 공간에 관한 리얼리티를 실제 애니메이션영화에 적용하여 해석하고 있다.

Keywords