Aesthetic elements in Product Design of Korean and Chinese's Consumer preference

한국.중국 소비자 선호 제품디자인의 심미성 요소 연구

  • 정수경 (전북대학교 디자인제조공학과) ;
  • 홍정표 (전북대학교 산업디자인과)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

The design in modern industrial society is the core of corporate administrational strategy and a factor that determines the competitiveness of a country. And the process of purchasing products is the matter related to the awareness of design which expresses the desire to own the design product that consumers prefer, implying that the aesthetic feature of product has become a critical characteristics of product design rather than the technical function of product. In this regard, the development of product design with a new dimension is urgently called for, by analyzing and shedding light on the aesthetic features of factors related to the preference of consumers. This study considers the preceding studies on the aesthetic factors and the reaction of customers to the product design to figure out the importance of factors related to the preference of customers, in an effort to shed light on the aesthetic factors that affect the customers' preference of product and the evaluation of product. In addition to that, this study investigated the preference that Korean and Chinese customers display toward the product and assessed the aesthetic features of preferred product in order to come to the conclusion from the experiment and analysis on how much effect the aesthetic factors and the aesthetic factors by product have on the preference of customers. Therefore, this study tries to propose the data that can be useful for the design of product targeted for consumers in Korea and China, by shedding light on what aesthetic factors that products preferred by consumers in Korea and China have and how much effect such factors have on the preference of consumers in an attempt to provide the guideline on the aesthetic factors of the product design.

현대 산업 사회에서의 디자인은 기업경영전략의 핵심이자 국가 경쟁력을 결정짓는 중요한 요소이다. 그리고 소비자의 제품 구매의사 결정과정을 디자인 측면에서 보면 제품의 구매과정은 소비자가 선호하는 디자인제품을 가지고 싶다는 디자인 인식 문제로서, 이러한 현상은 제품의 기술적 기능보다는 제품의 심미성이 제품 디자인에 중요한 특성이 되고 있다는 사실을 말해주고 있다. 따라서 디자인 과정에서 가장 중요한 요소라고 할 수 있는 소비자 선호요인의 심미성분석을 통하여 규명함으로써, 새로운 차원의 제품 디자인의 전개가 절실히 요구되고 있다. 본 연구는 소비자의 제품선호도와 제품 평가에 영향을 주는 심미성요소를 규명하기 위해 심미성요소에 관한 선행연구와, 제품디자인의 소비자 반응에 대한 고찰을 통해 소비자 선호요인의 중요성을 파악하였다. 그리고 실증연구에서 한국 중국소비자의 7가지 가전제품을 대상으로 각 제품별 선호도 조사와 선호디자인의 심미성 평가를 통하여 소비자의 선호도에 영향을 미치는 심미성요소와 각 제품별로 중요시 여겨지는 심미성요소를 도출하였다. 본 연구는 한국과 중국 소비자들이 선호하는 제품들이 어떠한 심미성요소를 가지고 있는 지와 소비자 선호에 중요한 영향을 미치는 심미성요소를 밝혀 제품디자인에 있어 심미성요소의 가이드라인을 제시하고, 한국과 중국을 대상으로 한 제품디자인 시 활용할 수 있는 자료를 제공하고자 한다.

Keywords