가정 내 쇼핑채널 이용비중 및 이용다양성에 관한 연구

A Study on the Share and the Variety of In-Home Shopping Channel - Simultaneous Equation Model with Selectivity -

  • 발행 : 2006.07.31

초록

본 연구에서는 최근 물류시스템과 통신매체의 급격한 발달로 인하여 보편화된 가정 내 쇼핑채널을 연구함에 있어서 새로운 접근방법이 필요함을 제시하고 있다. 가정 내 쇼핑채널 각각에 구매의도에 대한 영향요인을 검토하는 채널중심 연구는 가정 내 쇼핑채널이 보편화된 현재에는 큰 의미를 가지기 어렵다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 고객중심 채널연구의 필요성을 제기하고 가정 내 쇼핑채널 이용비중과 이용다양성에 대한 고객특성과 쇼핑특성의 영향을 고객 중심적으로 검토하였다. 표본의 선택성을 고려하고 종속변수 간 인과관계를 모델에 반영하기 위하여 선택성을 가진 동시방정식 모델을 통하여 실증분석을 수행하였다. 연구결과 첫째로 가정 내 쇼핑채널 이용비중과 이용다양성은 서로 영향이 없는 것으로 나타나고 있으며, 둘째로 점포형 쇼핑채널 중에서 특히 백화점 이용이 증가할수록 가정 내 쇼핑채널 이용비중은 감소하는 것으로 나타나고 있으며, 셋째로 고객특성 및 쇼핑특성은 가정 내 쇼핑채널 이용다양성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타나고 있다.

Recently, in-home shopping channel has become a popular shopping channel. This study develops and tests a model of the share and variety of in-home shopping channel. We explore the effects of demographic characteristics and shopping behavior characteristics to the share and variety of in-home shopping channel. As a research methodology, we choose the simultaneous equation model with selectivity to consider both sample selection and effects between dependent variables. The result of study can be summarized as follows. First, there are no effects between the share and variety of in-home shopping channel. Second, the share of in-home shopping channel decreases when consumers visit department store more than discount store. Third, the demographic characteristics and the shopping behavior characteristics don't affect the variety of in-home shopping channel. Some managerial implications for manufacturers and distributors are discussed.

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