A Study on the Effect of Popular Culture in Modern Fashion -Focused on the Fashion Icon-

현대 패션에 나타나는 대중문화의 영향에 관한 연구 -Fashion Icon을 중심으로-

  • Published : 2006.10.31

Abstract

This study of popular culture is in based on an academic point of view and based thereon an investigation of popular culture from a fashion standpoint follows. This study is to suggest that the popular culture theory can be a basic framework to examine the characteristics of fashion Icon and to verify that the characteristics of Fashion Icon is similar to the codes of the popular culture of today, This study considers the characteristics of popular culture as commercialism, mass-media relationship and a symbolic interaction. The images of movie stars projected through diverse entertainment media are the very fashion icons and strong role models that are copied by consumers. Now, the public take the lead in cultural industry, and they create new images as positive receivers of the images of fashion icons, not as mere imitators or followers. Fashion irons have contributed to diversifying the styles of ideal feminine beauty, and their lift pattern and image are one of the major sources to stir up the imagination and inspiration of people. Thus, the times, fashion and entertainment media have continued to evolve, closely affecting one another, and fashion icons play a role of fashion leader, through entertainment media, who takes the initiative in mass fashion without just being confined to the field of entertainment. This study meaningful from the aspect that discussion of popular culture has been placed in a position that recognizes the entity of and interest in popular culture. through this study, I hope that the scope of interest in Fashion design will expand and that approaches to popular culture will become more diversified.

References

  1. Williams. R.. Culture and Society (1958). Penguin Books
  2. Chris Jenks (1996). 문화란 무엇인가. 김윤용 역, 현대 미학사. p. 20
  3. 김창남 (1995), 문화와 문화 실천. 한울 아카데미. p. 57
  4. 강현두 (1998). 현대사회와 대중문화. 나남. p. 92
  5. 김창남 (1998), 대중문화의 이해. 한울 아카데미, p. 43
  6. 강병구 (1993). 소비 대중문화와 포스트모더니즘. 민음사 P. 72
  7. 장안화. 현대패션쇼의 대중문화적 특성. 경희대학교 대 학원 박사학위논문. p. 42
  8. 전병제 (1994), 사회심리학-관점과 이론-. 경문사. p 372
  9. 전병제 (1994). 사회심리학-관점과 이론-. 경문사. pp 383-388
  10. 허행량 (2002), 스타마케팅, 매일경제신문사
  11. Dyner, R.. Star. 주은우 역 (1995) 스타-이미지와 기 호, 한나래, p. 34
  12. Story, John (2001). 대중문화와 문화연구. 박만준 역, 경문사. P. 69
  13. 정애리 (1999). TV 드라마의 스타시스템 활용에 관한 연구- 드라마 제작비용에 끼치는 영향을 중심으로- 중 앙대학교 대학원 석사학위논문. pp. 23-24
  14. 김창남 (1995) 문화와 문화 실천. 한울 아카데미, p 107
  15. 정애리 (1999). TV 드라마의 스타시스템 할용에 관한 연구-드라마 제작비용에 끼치는 영향을 중심으로, 중 앙대학교 대학원 석사학위 논문, P. 75
  16. Haug, W. Fritz. (1992) 상품미학과 문화이론 상품미 학과 대중문화. 백지숙 역, 눈빛, p. 117
  17. 강준만 (1999). 대중문화와 겉과 속, 인물과 사상사, pp. 321 -322.
  18. 장안화 현대 패션쇼의 대중문화적 특성- 경희대학교 대학원 박사학위논문. p. 91
  19. Fiske, J. (1989). Understanding Popular Culture Uniwin Hyman, p. 31